Biuro reklamy TVP zbadało, jak rośnie udział reklam z osobami w wieku 50+
Udział reklam z osobami powyżej 50. roku życia rośnie, jednocześnie spada liczba reklam pokazujących osoby dojrzałe w sposób stereotypowy – wynika z badania przeprowadzonego przez biuro reklamy TVP.
Według badania biura reklamy TVP liczba reklam z osobami w wieku 50+ podwoiła się w ostatnim roku. W pierwszym kwartale 2018 roku było ich 18 proc., a przed rokiem - 9 proc. Zmniejszył się za to udział reklam z kobietami w wieku 18-49 lat (z 75 proc. do 73 proc.) i mężczyznami 18-49 lat (z 71 proc. do 68 proc.), a wzrósł z dziećmi i młodzieżą (z 25 proc. do 31 proc.).
W spotach wizerunkowych udział osób 50+ rok do roku wzrósł z 11 proc. do 22 proc. Wzrost był również w grupie kobiet 18-49 lat (z 73 proc. do 74 proc.). Spadł udział mężczyzn w wieku 18-49 lat (z 80 proc. do 69 proc.) oraz dzieci i młodzieży (z 35 proc. do 32 proc.).
TVP zauważa, że zmianie ulega kontekst, w jakim w reklamie pojawiają się osoby dojrzałe. W 2017 roku co czwarta reklama, w której występowały, pokazywała je jako babcię lub dziadka. Po roku odsetek takich spotów spadł do 13 proc. Zmniejsza się też liczba reklam, w których osoby w wieku 50+ są przedstawiane w kontekście choroby, niesprawności i dolegliwości. Rok temu było ich 15 proc., w tym już tylko 5 proc.
Osoby w wieku 50+ najczęściej można zobaczyć w reklamach z branży finansów (stanowią 31 proc. reklam z osobami w tym wieku).
"Mimo zauważalnego pozytywnego trendu, ciągle jesteśmy na początku zmiany. Niewątpliwie wzrost liczby osób dojrzałych w spotach jest pozytywną informacją. Jednak ciągle jest duża rozbieżność pomiędzy siłą zakupową osób 50+, a ich obecnością w reklamie" - komentuje Wojciech Kowalczyk, zastępca dyrektora biura reklamy TVP. Zwraca uwagę, że wyraźnie widać to po spotach wizerunkowych. "Tam, gdzie reklamodawca chce budować swoją markę i nadawać jej pozytywne atrybuty, chętnie sięga po osoby dorosłe, szczególnie kobiety, ale przed pięćdziesiątką. Osoby z pokolenia silver, jeżeli występują w komunikacji, to zdecydowanie częściej w spotach sprzedażowych" - wskazuje Kowalczyk.
Badanie zostało przeprowadzone przez biuro reklamy TVP w czerwcu i lipcu 2018 roku na 9,7 tys. filmach reklamowych wyemitowanych we wszystkich stacjach telewizyjnych w Polsce w pierwszym kwartale 2017 i 2018 roku.
(KOZ, 22.08.2018)