Dział: INTERNET

Dodano: Czerwiec 18, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Reuters Institute: Polska wysoko pod względem liczby płacących za treści w internecie

(Fot. rawpixel.com/Pexels.com)

Polska ma jeden z najwyższych wyników pod względem liczby osób decydujących się na płacenie za treści dziennikarskie w internecie. Polacy są natomiast drudzy na świecie pod względem popularności programów blokujących reklamy – wynika z dorocznego raportu Reuters Institute for the Study of Journalism na temat mediów cyfrowych.

Autorzy raportu wskazują, że od 2016 roku stopniowo spada w Polsce czytelnictwo prasy drukowanej, obecnie wynoszące już tylko 27 proc. Równocześnie rośnie odsetek osób czerpiących wiadomości z internetu (86 proc.), zwłaszcza z mediów społecznościowych (59 proc.). W raporcie podkreślono, że czytelnictwo tygodników w Polsce spadło w mniejszym stopniu, niż w większości innych krajów europejskich.

W 37 krajach objętych badaniem w 2017 roku za treści w internecie co najmniej raz zapłaciło średnio 14 proc. respondentów badania. W czołówce są Norwegia (30 proc., wzrost o 5 pkt. proc. rok do roku) i Szwecja (26 proc., wzrost o 6 proc. rok do roku). Polska z wynikiem 16 proc. (bez zmiany w stosunku do 2017 roku) zajmuje 11. miejsce na świecie. To najwyższy wynik w Europie poza Skandynawią.

Twórcy raportu podkreślają mocną pozycję "Gazety Wyborczej", która pod koniec 2017 roku podawała, że ma 133 tys. płatnych subskrybentów.

Z raportu wynika też, że 36 proc. Polaków korzysta z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam - o 4 pkt. proc. więcej, niż w 2017 roku. To drugi najwyższy wynik na świecie, zaraz za Grecją, gdzie do blokowania reklam przyznaje się aż 42 proc. ankietowanych.

Alternatywą dla reklam i płatnych treści są dobrowolne dotacje od użytkowników serwisów internetowych. Taki model stosuje m.in. brytyjski "The Guardian". Autorzy raportu wskazują, że tylko niewielki odsetek respondentów decyduje się na tę formę wspierania mediów: od 1 proc. w Finlandii, Wielkiej Brytanii i Niemczech, do 3 proc. w USA i Szwecji. Decydują się na to głównie ludzie poniżej 45. roku życia, w tym 19 proc. respondentów w wieku 25-34 lat, 17 proc. w wieku od 35-44 lat oraz 16 proc. w wieku 18-24 lat. Badanie Reuters Institute wskazało jednak na znacznie wyższy potencjał donacji - gotowość do wspierania wybranych mediów dotacjami deklaruje aż 28 proc. hiszpańskich respondentów (w porównaniu z 2 proc., które dotychczas się na to zdecydowały) i po 26 proc. w Stanach Zjednoczonych i Szwecji. Polska nie została wyszczególniona w tej części badania.

(MK, 18.06.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.