Dział: PRASA

Dodano: Czerwiec 09, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Morawiecki: 80 proc. mediów w rękach przeciwników, którzy wściekle atakują

Morawiecki: "kłamliwa propaganda ma ogromną siłę rażenia" (fot. Flickr.com/premierrp)

Premier Mateusz Morawiecki powiedział na sobotnim spotkaniu z mieszkańcami Wrocławia, że 80 proc. mediów w Polsce "jest w rękach przeciwników politycznych, którzy we wściekły sposób atakują" rząd.

W ocenie Morawieckiego właśnie dlatego "kłamliwa propaganda strony przeciwnej ma ogromną siłę rażenia".

Premier był pytany, co zrobić, by "gazety polskojęzyczne z obcym kapitałem przestały ogłupiać Polaków". Mówił, że z gazetami jest sytuacja szczególna, bo - jak przekonywał - np. prasa regionalna znajduje się w 95 procentach w rękach zagranicznych koncernów.

- A więc staramy się pokazywać, jaka jest prawda, wykorzystując kanały komunikacji bezpośredniej, internetowej, chociaż tu też główne portale są w rękach zagranicznych - mówił Morawiecki.

Czabański: więcej swobody miały media w PRL

W podobnym tonie wypowiadał się przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański na sobotnim spotkaniu z mieszkańcami Izbicy Kujawskiej. - Nie widziałem przez te lata tak propagandowych i tak trzymanych na krótkim pasku mediów, jak obecnie media komercyjne - mówił Czabański. - Można powiedzieć nawet, w pewnym sensie, że poza wydawnictwami, takimi jak »Trybuna Ludu«, więcej swobody miały media w PRL-u, jeżeli nie były czystą tubą propagandową. Cenzura była mniej nieraz dolegliwa niż cenzura w postaci właściciela i pieniędzy tego właściciela - dodał.

Zdaniem Czabańskiego obecna władza jest zwalczana przez zdecydowaną większość mediów komercyjnych. Przewodniczący RMN też podkreślał, że wiele mediów, gazet regionalnych, należy do kapitału niemieckiego, a "walka o pozycję Polski w Europie wiąże się nieraz z konfliktem interesów z państwem niemieckim". 

- Można zadać sobie takie pytanie, czy stanowisko tak krytyczne, tak zaciekle propagandowo zwalczające obóz dobrej zmiany, to jest realizacja ich misji dobrego dziennikarstwa czy realizacja niepolskiego interesu. My jednak chcemy realizować własny, polski interes - mówił Czabański.

(GDYJ, PAP, 09.06.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: PRASA

Dodano: Czerwiec 11, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wręczono Nagrodę im. Macieja Płażyńskiego dla mediów polonijnych

Laureaci VII edycji Nagrody im. Macieja Płażyńskiego otrzymali statuetki i 10 tys. zł (fot. materiały prasowe Press Club Polska)

Dziennikarze z Czech, Kanady, Niemiec, Ukrainy i USA zostali laureatami VII edycji Nagrody im. Macieja Płażyńskiego, która honoruje media polonijne. Do tegorocznego konkursu wpłynęło ponad 50 zgłoszeń. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się w sobotę w Muzeum Emigracji w Gdyni.

Nagroda im. Macieja Płażyńskiego jest przyznawana w czterech kategoriach: Dziennikarz medium polonijnego, Dziennikarz krajowy publikujący na tematy polonijne, Dziennikarz zagraniczny publikujący na temat Polski, Polaków i Polonii oraz Redakcja medium polonijnego.
Nagroda w kategorii Dziennikarz medium polonijnego przypadła Małgorzacie Bonikowskiej z Kanady, twórczyni i autorce podcastu POLcast, w którym promuje wiedzę o Polsce i Polakach w języku angielskim, a ponadto "w swoich audycjach budzi ciekawość świata, wybierając interesujących rozmówców". Wyróżnienie przyznano Beacie Kost, dziennikarce "Kuriera Galicyjskiego", za książkę "Kobiety ze Lwowa".
Gerhard Gnauck zwyciężył w kategorii dziennikarz zagraniczny. Doceniono go jako autora "ważnych i nieszablonowych tekstów o polskiej polityce" na łamach m.in. "Die Welt" i "Frankfurter Allgemeine Zeitung".
W kategorii Redakcja medium polonijnego uhonorowano redakcję "Głosu – Gazety Polaków w Republice Czeskiej" – "za profesjonalizm oraz konsekwentny wysiłek", którego efektem jest wydawanie gazety dla Polaków na Zaolziu. Jury wyróżniło także "Culture Avenue" – internetowy magazyn ze Stanów Zjednoczonych, który "promuje polskich twórców rozsianych po świecie, a często nieznanych w Polsce".
W tym roku nie przyznano nagrody w kategorii Dziennikarz krajowy publikujący na tematy polonijne.
W każdej z kategorii dziennikarskich nagrodą jest statuetka i 10 tys. zł, a w kategorii Redakcja medium polonijnego – statuetka.
W jury zasiadają: syn Macieja Płażyńskiego Jakub, Jarosław Gugała (Polsat), Jerzy Haszczyński ("Rzeczpospolita"), Małgorzata Naukowicz (Polskie Radio), Krzysztof Rak (dziennikarz, publicysta) i Karolina Grabowicz-Matyjas (dyrektor Muzeum Emigracji w Gdyni).
Nagroda im. Macieja Płażyńskiego powstała z inicjatywy Press Clubu Polska, Jakuba Płażyńskiego, prezydentów Gdańska, Sopotu i Gdyni, marszałka województwa pomorskiego i Fundacji Pomorskiej.

(GDYJ, PAP, 11.06.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

PODOBNE ARTYKUŁY