Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Czerwiec 08, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Administratorzy fanpage'y odpowiadają za przetwarzanie danych użytkowników

(fot. Pixabay)

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu (TSUE) orzekł, że administratorzy stron na Facebooku ponoszą współodpowiedzialność za przetwarzanie danych osobowych użytkowników. Sprawa może wydawać się kuriozalna, ale nie należy jej ignorować - twierdzą eksperci.

Trybunał w Luksemburgu rozpatrywał sprawę niemieckiej firmy Wirtschaftsakademie Schleswig-Holstein, która w 2011 roku otrzymała od regionalnego organu ds. ochrony danych osobowych nakaz zamknięcia profilu na Facebooku. Miało to związek z brakiem informacji o wykorzystywaniu plików cookies do zbierania i przetwarzania informacji o użytkownikach.
Spółka argumentowała, że odpowiedzialność za ewentualne uchybienia powinna spoczywać wyłącznie na Facebooku. TSUE uznał jednak, że administratorzy stron na Facebooku uczestniczą w przetwarzaniu danych, ponieważ decydują, jakie dane będą zbierane, np. określając grupę docelową, a także mają wgląd w dane demograficzne i informacje o zainteresowaniach użytkowników.
- Sprawa jest dość kuriozalna, biorąc pod uwagę, jak działa Facebook i w jaki sposób konsumujemy treści publikowane przez poszczególne fanpage'e. Trzeba pamiętać, że działają one zupełnie inaczej, niż standardowe strony WWW i wcale nie trzeba ich odwiedzać, by zobaczyć albo wejść w interakcję z ich treściami w swoim kanale informacyjnym. Prowadzi to do absurdalnej sytuacji, w której każdy, publikując dowolny komunikat na Facebooku, powinien dodawać długie zapisy dotyczące przetwarzania danych - zwraca uwagę Piotr Podgajny, social media manager w Deloitte Digital Polska.
Decyzji TSUE nie można jednak ignorować. - Wyrok Trybunału będzie miał wpływ na ewentualne orzeczenia polskich sądów, które będą musiały brać go pod uwagę przy rozpatrywaniu skarg na administratorów fanpage'y - twierdzi mecenas Maciej Ślusarek. W jego ocenie dla prowadzących strony na Facebooku oznacza to konieczność upewnienia się, że spełniają standardy wyznaczane przez prawo, w tym wprowadzone w życie pod koniec maja Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO). - Na pewno administratorzy fanpage'y powinni zadbać o spisanie dobrych regulaminów i polityki prywatności określających rodzaj, zakres i cel zbierania oraz przetwarzania danych, a także związaną z tym odpowiedzialność po ich stronie - dodaje ekspert.

(MK, 08.06.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.