Dział: PRASA

Dodano: Maj 18, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wydawcy i artyści piszą do ministra kultury w sprawie dofinansowania czasopism

List do ministra Glińskiego został wysłany 18 maja br. (fot.Piotr Drabik, za flickr.com)

Reżyserka Agnieszka Holland, pisarka Olga Tokarczuk, historyk Aleksander Hall i ponad 20 innych osób ze świata kultury, nauki i dziennikarstwa podpisało się pod listem do ministra kultury Piotra Glińskiego w sprawie wyników konkursu na dofinansowanie działalności czasopism. 

W piątek 11 maja br. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło wyniki konkursu na dofinansowanie działalności czasopism na lata 2018-20. Na liście pism i instytucji, którym nie przyznano żadnego wsparcia, są m.in. „Kultura Liberalna”, „Zeszyty Literackie”, „Res Publica Nowa”, „Znak”, Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów, czy Instytut im. Jerzego Grotowskiego. Środki przyznano np. założonej w 1998 roku przez o. Tadeusza Rydzyka Fundacji Servire Veritati, spółce Fronda PL czy Fundacji „Civitas Christiana”.

Do 21 maja można składać odwołania od decyzji ministerstwa, ale już po ogłoszeniu wyników pojawiły się głosy oburzenia oraz alarmujące sygnały, że wiele pism zasłużonych dla polskiej kultury i debaty publicznej bez wsparcia z resortu może upaść. 

Dlatego też powstał list skierowany do ministra Piotr Glińskiego. Podpisało się pod nim ponad 20 osób ze świata kultury, nauki i dziennikarstwa, w tym szefowie redakcji i instytucji, które otrzymały wsparcie finansowe w pierwszym naborze, jak "Nowa Europa Wschodnia", „Christianitas” czy Ośrodek Karta.

Treść listu oraz nazwiska osób, które dotychczas się pod nim podpisały, publikujemy w całości (zaznaczyliśmy pogrubieniem wybrane fragmenty).

Szanowny Panie Premierze,

ogłoszone 11 maja wyniki konkursu „Czasopisma” przeprowadzanego przez Instytut Książki z ramienia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budzą obawy, że ważne instytucje mogą stracić możliwość stabilnego funkcjonowania i rozwoju z powodu niewystarczających środków finansowych. Byłaby to olbrzymia strata. Uważamy, że niedofinansowanie przez MKiDN wielu zasłużonych dla polskiej kultury i debaty publicznej periodyków, takich jak np. „Książki w Tygodniku”, „Liberté!” „Przegląd Polityczny”, „Res Publica Nowa”, „Więź”, „Zagłada Żydów”, „Zeszyty Literackie”, „Znak” obniży poziom dyskusji toczonych w naszym kraju. Pisma te pełnią ważną rolę kulturotwórczą, a także tłumaczą zjawiska społeczne i intelektualne.

W interesie społeczeństwa i polskiego podatnika jest zapewnienie przez państwo równych szans dla wyrażania opinii przez środowiska o różnych światopoglądach – o ile mieszczą się w ramach przewidzianych przez Konstytucję. Zwracamy się więc wspólnie z uprzejmą prośbą o pozytywne rozpatrzenie odwołań od wyników konkursu złożonych przez redakcje czasopism, których wkład w rozwój rodzimej kultury intelektualnej trudno pominąć.

Mając nadzieję na pozytywne przychylenie się do naszej prośby, przesyłamy wyrazy szacunku,

Paweł Kowal – historyk, polityk, b. wiceminister spraw zagranicznych;

Tomasz Dostatni OP – dominikanin, publicysta;

Roman Bielecki OP – redaktor naczelny miesięcznika „W drodze”; 

Michał Szułdrzyński – publicysta;

Zbigniew Gluza – redaktor naczelny „Karty”;

Hanna Antos – sekretarz redakcji „Karty”;

Andrzej Brzeziecki – „Nowa Europa Wschodnia”;

Elżbieta Moczarska – Fundacja Kazimierza i Zofii Moczarskich;

Misza Tomaszewski – Magazyn „Kontakt”;

Paweł Milcarek – redaktor naczelny kwartalnika „Christianitas”;

Paweł Rojek – filozof, wykładowca akademicki

Agnieszka Holland – reżyserka;

Krzysztof Pomian – historyk idei;

Krystyna Zachwatowicz-Wajda – aktorka, scenografka, reżyserka;

Aleksander Hall – historyk, publicysta;

prof. Paweł Machcewicz – historyk, twórca Muzeum II Wojny Światowej;

Zbigniew Rokita – „Nowa Europa Wschodnia”;

Olga Tokarczuk – pisarka;

Adam Szostkiewicz – publicysta „Polityki”;

Henryk Wujec - działacz opozycji w czasach PRL;

Ludwika Wujec - działaczka opozycji w czasach PRL;

Jerzy Kochanowski – profesor historii, redaktor naczelny „Przeglądu Historycznego”;

prof. Dariusz Stola – dyrektor Muzeum Polin;

prof. Marcin Kula – historyk,

Karolina Staszak – redaktor naczelna miesięcznika o sztuce „Arteon”;

Dorota Leśniak-Rychlak – redaktorka naczelna kwartalnika „Autoportret”.

(PAZ, 18.05.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: PRASA

Dodano: Maj 19, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Rośnie sprzedaż "Tygodnika Powszechnego", najwięcej czytelników tracą "Sieci" i "Tygodnik do Rzeczy"

Na początku 2018 roku katolicki "Tygodnik Powszechny" zyskuje czytelników, a prorządowe "Sieci" traci.

O 26,61 proc. wzrosła sprzedaż "Tygodnika Powszechnego" (Tygodnik Powszechny) w pierwszym kwartale 2018 roku w porównaniu z tym samym okresem 2017 roku.

Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy średnia sprzedaż ogółem "Polityki" (Polityka) w pierwszym kwartale 2018 roku wyniosła 99 847 egz. (spadek o 13,79). Jej główny konkurent "Newsweek Polska" (Ringier Axel Springer Polska) osiągnął średnią sprzedaż 87 563 egz. (spadek o 11,38 proc.).

Spadki notują największe tygodniki prawicowe - "Sieci" (Fratria) – 50 168 egz. (spadek o 24,53 proc.), "Tygodnik do Rzeczy" (Orle Pióro) – 37 371 egz. (spadek o 19,47 proc.), "Gazeta Polska" (Niezależne Wydawnictwo Polskie) – 29 959 egz. (spadek o 12,56 proc.).
Wzrost średniej sprzedaży notuje "Tygodnik Powszechny" - 29 472 egz. (wzrost o 26,61 proc.). Wynik poprawił też lewicowy "Przegląd" (Fundacja Oratio Recta) - 16 461 egz. (wzrost o 0,59 proc.). Sprzedaż "Wprost" (AWR Wprost) spadła o 16 proc. do średniej 16 160 egz.

Średnia sprzedaż "Gościa Niedzielnego" (Instytut Gość Media) to 116 817 egz. (spadek o 7,96 proc.). "Tygodnik Angora" z przedrukami (Wydawnictwo Westa-Druk) sprzedawał średnio 247 728 egz. (spadek o 8,52 proc.). (JOK)

 

(a,o, 19.05.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo