Szef anteny Radia Eska i Eska2  |  Allegro decyduje o zakończeniu współpracy  |  Polskie tytuły oryginalne w bibliotece Netflixa  |  Spółka GPW DAI z kolejnymi kampaniami  |  Mecze Polek w Lidze Narodów  |  SkyShowtime z reklamami  |  Z łódzkiej redakcji "GW" do "Wysokich Obcasów"  |  Oglądalność "Pamiętników z wakacji"  |  E-widzowie na Smart TV najczęściej korzystają z Netflixa i YouTube'a  |  Ministerstwo Zdrowia zapowiada szereg przetargów  |  Curaprox wybrała  |  Kompania Piwowarska  |  Google zapłaci za gromadzenie danych o lokalizacji  |  RAI z zarzutami wprowadzania cenzury  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Szef anteny Radia Eska i Eska2  |  Allegro decyduje o zakończeniu współpracy  |  Polskie tytuły oryginalne w bibliotece Netflixa  |  Spółka GPW DAI z kolejnymi kampaniami  |  Mecze Polek w Lidze Narodów  |  SkyShowtime z reklamami  |  Z łódzkiej redakcji "GW" do "Wysokich Obcasów"  |  Oglądalność "Pamiętników z wakacji"  |  E-widzowie na Smart TV najczęściej korzystają z Netflixa i YouTube'a  |  Ministerstwo Zdrowia zapowiada szereg przetargów  |  Curaprox wybrała  |  Kompania Piwowarska  |  Google zapłaci za gromadzenie danych o lokalizacji  |  RAI z zarzutami wprowadzania cenzury  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Szef anteny Radia Eska i Eska2  |  Allegro decyduje o zakończeniu współpracy  |  Polskie tytuły oryginalne w bibliotece Netflixa  |  Spółka GPW DAI z kolejnymi kampaniami  |  Mecze Polek w Lidze Narodów  |  SkyShowtime z reklamami  |  Z łódzkiej redakcji "GW" do "Wysokich Obcasów"  |  Oglądalność "Pamiętników z wakacji"  |  E-widzowie na Smart TV najczęściej korzystają z Netflixa i YouTube'a  |  Ministerstwo Zdrowia zapowiada szereg przetargów  |  Curaprox wybrała  |  Kompania Piwowarska  |  Google zapłaci za gromadzenie danych o lokalizacji  |  RAI z zarzutami wprowadzania cenzury  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: PRASA

Dodano: Maj 09, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Czwarta edycja konkursu dla dziennikarzy „Uzależnienia XXI wieku”

(fot. pixabay.com)

Uzależnienia behawioralne, jak siecioholizm, pracoholizm, seksoholizm czy uzależnienie od gier online, to wciąż nowe zjawisko, które nadal wymaga rzetelnego dziennikarskiego opisania. Szacuje się, że od 0,3 proc. do 10 proc. ludzi na świecie może być uzależnionych od internetu, od 1 do 10 proc. od kompulsywnego kupowania, 6 proc. od seksu a aż 30 proc. od pracy. Fundacja Inspiratornia już po raz czwarty zaprasza do udziału w konkursie poświęconym współczesnym uzależnieniom.

- Pomysł na konkurs zrodził się po ogłoszeniu w 2012 roku wyników pierwszych ogólnopolskich badań poświęconych uzależnieniom behawioralnym, które wskazywały, że wiedza Polaków na temat uzależnień behawioralnych jest bardzo niska. Więcej – w opinii respondentów tego rodzaju problemy, jak siecioholizm, pracoholizm czy uzależnienie od zakupów, nie są na tyle istotne, aby leczenie było bezpłatne w ramach NFZ – mówi inicjatorka konkursu Maja Ruszpel.

Sam konkurs „Uzależnienia XXI wieku” zaistniał w roku 2014. Od początku jego celem jest podnoszenie poziomu wiedzy na temat uzależnień od czynności. Adresatami konkursu są dziennikarze, jako grupa kształtująca w dużej mierze świadomość społeczną 

W poprzednich trzech edycjach dziennikarze nadesłali łącznie 150 prac, w których podejmowali tematy związane z codziennymi zmaganiami ludzi uzależnionych od różnego rodzaju czynności.  Oceniało je jury w składzie: Bernadeta Lelonek-Kuleta (KUL), prof. Barbara Giza (Uniwersytet SWPS) i Mariusz Szczygieł (Instytut Reportażu) – przewodniczący jury. 14 autorów zostało do tej pory nagrodzonych lub wyróżnionych. Wśród zgłoszonych prac przeważały wywiady oraz materiały publicystyczne. 

- W tym roku szczególnie zależy nam, żeby pojawiło się więcej reportaży. Bo uzależnienia behawioralne to bezdyskusyjnie właśnie temat na pogłębiony reportaż. Reportaż z wyrazistym, niejednoznacznym psychologicznie bohaterem, z odniesieniem do jego osobistego, indywidualnego doświadczenia do współczesnej wiedzy naukowej oraz osadzeniem go w kulturze i społeczeństwie XXI wieku – mówi Ruszpel.

Fundacja Inspiratornia będzie wspierać dziennikarzy, którzy będą potrzebowali pomocy w znalezieniu bohaterów materiałów dziennikarskich, czyli osób uzależnionych i ich bliskich, a także ekspertów (psychologów, terapeutów uzależnień, naukowców). 

Organizatorzy zachęcają do nadsyłania pytań i pomysłów na reportaże, wywiady czy audycje i deklarują pomoc przy ich realizacji. - Mamy wiele kontaktów, zarówno w środowisku terapeutów uzależnień, jak i osób, które odbyły terapię i chcą podzielić się swoim doświadczeniem – dodaje Maja Ruszpel. 

Konkurs zakończy gala, która odbędzie się 26 listopada w Warszawie w klubie „Wrzenie świata”. Laureaci otrzymają nagrody rzeczowe finansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych będących w dyspozycji Ministra Zdrowia. Nagrody przekażą również patroni konkursu: wydawnictwo ISKRY oraz Uniwersytet SWPS.

Patronem medialnym konkursu jest magazyn „Press”.

LAUREACI KONKURSU „UZALEŻNIENIA XXI WIEKU”

I edycja

I miejsce: Agnieszka Urazińska za reportaż „Nimfomanka” („Wysokie Obcasy”)

II miejsce: Wojciech Staszewski za reportaż „Wszyscy jesteśmy siecioholikami” („Newsweek”)

III miejsce: Kamila Perka za audycję radiową „Musisz zacząć grę od nowa” (Radio Łódź)

II edycja

I miejsce: Michalina Kaczmarkiewicz za artykuł „Obstawiam życie” („W drodze”)

II miejsce: Jakub Jamrozek za audycję radiową „Strefa prywatna”: Uzależnienie od mediów społecznościowych i Internetu" (Polskie Radio „Czwórka”)

III miejsce: Anna Gmiterek-Zabłocka za reportaż radiowy „Gdy klikanie staje się obłędem” (Radio TOK FM − Lublin)

III edycja

I miejsce: Jakub Jamrozek za audycję poświęconą uzależnieniu od pornografii (Polskie Radio „Czwórka”)

II miejsce: Maja Narbutt za artykuł „Klub spłukanych hazardzistów” (tygodnik „Sieci”)

III miejsce: Brygida Grysiak za reportaż „Jak narkotyk” (wyemitowany w programie „Czarno na białym” Telewizja TVN)

Fundacja Inspiratornia specjalizuje się w organizowaniu kampanii społecznych oraz działaniach informacyjnych i edukacyjnych w przestrzeni publicznej. Pierwszym takim działaniem było namalowanie graffiti poświęconego uzależnionym: „Leczyć zamiast karać"; zgodzili się na nim wystąpić m.in. Marek Balicki, Wiktor Osiatyński i Tomek Lipiński. Fundacja przygotowała także cykl ponad 30 audycji w Polskim Radiu RDC. Jedną z głośniejszych akcji Inspiratorni była kampania społeczna „Miasto Wciąga”, połączona z działaniami edukacyjnymi poświęconymi prawu narkotykowemu.

Więcej informacji: www.fundacja-inspiratornia.pl

(09.05.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.