Dział: TELEWIZJA

Dodano: Maj 05, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Unijne przepisy wymuszą na serwisach VoD promowanie produkcji europejskich

(fot. Pixabay.com)

Nowe unijne przepisy w sprawie mediów audiowizualnych wymuszą na nadawcach telewizyjnych oraz platformach wideo na życzenie (VoD) i streamingowych wspieranie europejskich filmów.

Ma to się odbywać zarówno poprzez określenie minimalnej zawartości tego rodzaju treści w programie kanałów, jak i bezpośrednie wspieranie finansowe ich produkcji oraz funduszy filmowych w poszczególnych krajach UE. Częścią projektu są również zasady chroniące dziecięcych odbiorców i regulujące liczbę reklam w telewizji.

Zmiany w unijnym prawie dotkną nie tylko nadawców, ale także takie serwisy, jak YouTube, Facebook i Netflix. Regulacje mają wymusić na nich zwalczanie mowy nienawiści oraz treści ekstremistycznych lub promujących przemoc, a także zapewnić wsparcie dla przemysłu filmowego w krajach Unii Europejskiej. Jak podaje PAP, Parlament Europejski i kraje członkowskie wstępne porozumienie w sprawie nowych przepisów osiągnęły już w czwartek 26 kwietnia, jednak ostateczna decyzja zapadnie dopiero w czerwcu. Wtedy też mają zostać ustalone techniczne szczegóły projektu.
Wśród opisywanych przez PAP i agencję Reuters planów PE pojawia się propozycja, by europejskie produkcje audiowizualne odpowiadały za co najmniej 30 proc. programu kanałów telewizyjnych. Internetowe platformy VoD i streamingowe, takie jak Netflix i YouTube, ale też Facebook, mają z kolei wspierać krajowe produkcje w poszczególnych państwach. Ich wkład finansowy w treści lub w krajowe fundusze filmowe ma być proporcjonalny do przychodu uzyskiwanego w danym kraju.
W ramach ochrony młodych odbiorców europosłowie oczekują od platform VoD, że zapewnią odbiorcom narzędzia umożliwiające zgłaszanie nieodpowiednich dla dzieci treści, m.in. propagujących przemoc lub terroryzm. Oprócz tego PE chce wprowadzenia zaostrzeń co do reklamowania niezdrowej żywności i napojów oraz całkowitego zakazu lokowaniu produktu i profilowania odbiorców materiałów wideo (telewizyjnych i VoD) przeznaczonych dla dzieci. Nowe przepisy określają ponadto limit liczby reklam w programie telewizyjnym na 20 proc. czasu antenowego w godzinach od 6 do godz. 18 i 20 proc. między godz. 18 a północą (rozłożone elastycznie).

(MK, 05.05.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.