Facebook ostrzega: mogą być kolejne afery związane z wyciekiem danych
Facebook przyznaje, że afera Camridge Analytica może nie być ostatnią (fot. Pixabay.com)
Afera Cambridge Analytica nie dobiegła jeszcze końca, a Facebook już przestrzega inwestorów przed możliwymi kolejnymi skandalami podobnego typu. Na ukrytą w raporcie kwartalnym firmy czarną prognozę jako pierwsi zwrócili uwagę dziennikarze CNBC.
Nadspodziewanie dobre wyniki finansowe Facebooka przywróciły inwestorom wiarę w firmę, przesłaniając ich wcześniejsze obawy związane z ujawnionym 16 marca wyciekiem danych nawet 87 milionów użytkowników do brytyjskiej firmy Cambridge Analytica. Wyciek doprowadził do gwałtownego spadku notowań Facebooka i zmusił przedstawicieli firmy do złożenia wyjaśnień m.in. w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Jeszcze w maju szef Facebooka Mark Zuckerberg ma stanąć przed Parlamentem Europejskim.
Mimo dobrych wyników firmy w raporcie kwartalnym Facebooka dziennikarze CNBC dopatrzyli się ukrytego na 46. stronie ostrzeżenia:
"Spodziewamy się, że odkryjemy i ogłosimy kolejne przypadki niewłaściwego wykorzystania danych użytkowników lub innych niepożądanych działań ze strony podmiotów trzecich. Możemy również zostać poinformowani o podobnych zdarzeniach lub działaniach przez media lub inne podmioty trzecie" - napisano w dokumencie kierowanym do inwestorów.
Cambridge Analytica i RODO, czyli problemy Facebooka
Facebook prezentuje zagrożenie odkryciem kolejnych skandali jako element wkalkulowanego ryzyka związanego ze zwiększonymi po ostatniej aferze nakładami na bezpieczeństwo i analizę treści w serwisie. Mimo to już wcześniej spółka ujawniła, że ze względu na luki w jej systemie potencjalnie wszyscy jej użytkownicy mogli paść ofiarą pewnych form kradzieży danych.
Przewidywane dalsze skandale mają dla Facebooka dodatkowe znaczenie ze względu na wchodzące w życie 25 maja 2018 roku postanowienia unijnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych, które nakłada na firmy odpowiedzialność finansową do 4 proc. ich rocznego przychodu. Na razie Facebook wprowadził nowe zasady użytkowania i zmiany w ustawieniach prywatności. A także zmiany, w wyniku których 1,5 mln użytkowników zostanie wyjętych spod postanowień RODO.
(MK, 30.04.2018)