UE szykuje nowe przepisy, które mogą uderzyć w platformy VOD
Zmiany obejmą nadawców, ale także platformy VOD (fot. Wikimedia Commons)
Parlament Europejski i kraje członkowskie osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie nowych przepisów dotyczących mediów audiowizualnych w UE. Mają one m.in. lepiej chronić dzieci w cyfrowym świecie oraz promować europejskie produkcje filmowe.
Negocjacje zakończą się oficjalnie w czerwcu, kiedy to PE, kraje członkowskie (w ramach Rady UE) i Komisja Europejska przedyskutują ostatnie, techniczne szczegóły propozycji. Po formalnym zatwierdzeniu przez Radę i głosowaniu plenarnym PE, kraje będą musiały wdrożyć nowe przepisy.
Zmiany obejmą nadawców, ale także platformy VOD, serwisy takie jak Netflix czy YouTube.
Regulacje przede wszystkim mają wzmacniać ochronę dzieci w świecie cyfrowym. Nadawcy będą musieli skuteczniej zwalczać mowę nienawiści, zabronione będą treści propagujące przemoc czy terroryzm. Platformy do udostępniania filmów będą odpowiedzialne za szybkie reagowanie, gdy treść zostanie zgłoszona lub oznaczona przez użytkowników jako szkodliwa. Będą też musiały stworzyć łatwy w użyciu i skuteczny mechanizm zgłaszania nieodpowiednich treści.
Nowe prawo będzie zawierać ścisłe zasady dotyczące reklamy lub lokowania produktu w programach telewizyjnych dla dzieci lub treści na platformach VOD. Wprowadzone zostaną obostrzenia dotyczące reklam niezdrowej żywności lub napojów w przypadku programów dla najmłodszych. Lokowanie produktu i telezakupy będą zabronione w programach dla dzieci.
Mają również powstać mechanizmy ochrony danych osobowych dzieci gwarantujące, że dane gromadzone przez dostawców mediów audiowizualnych nie będą przetwarzane do celów komercyjnych, w tym profilowania i reklamy behawioralnej.
Wzmocniona ochrona dzieci, surowsze reguły reklamowania, minimum 30% programów europejskich - negocjatorzy PE uzgodnili z prezydencją bułgarską nowelizację dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych świadczonych przez telewizje, VOD i VSP: [EN] https://t.co/gTXCYcHw1A
— PE Biuro w Polsce (@PE_Polska) 27 kwietnia 2018
Co najmniej 30 proc. europejskich produkcji
Ponadto promowane mają być europejskie produkcje - co najmniej 30 proc. treści w programach kanałów telewizyjnych i platform VOD będzie musiało być europejskich. Autorzy tłumaczą, że chodzi o "wsparcie kulturowej różnorodności europejskiego sektora audiowizualnego".
Reklamy będą mogły stanowić 20 proc. czasu antenowego, przy czym nadawcy będą mogli elastycznie dostosować czas, w którym będą te treści nadawali.
- Długo czekaliśmy na te dobre wiadomości. Po ich przyjęciu nowe regulacje będą (...) promować filmy europejskie, chronić dzieci i rozwiązywać problemy mowy nienawiści w lepszy sposób. Zachęcam Parlament i Radę do jak najszybszego zakończenia negocjacji, by obywatele i nasz sektor audiowizualny mogli korzystać z nowych zasad - powiedział wiceszef KE Andrus Ansip.
Europosłowie zaapelowali również, by platformy wideo na żądanie przyczyniały się do rozwoju europejskich produkcji audiowizualnych poprzez bezpośrednie inwestowanie w treści lub wkład w fundusze krajowe. Wysokość wkładu w każdym kraju miałaby być proporcjonalna do ich dochodów uzyskiwanych w tym kraju.
(RAQ, PAP, 27.04.2018)