Dział: TELEWIZJA

Dodano: Kwiecień 17, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Rząd przyjął projekt precyzujący misję publiczną mediów

Rząd przyjął 17 kwietnia br. nowelizację ustaw o radiofonii i telewizji oraz abonamencie. Zmiany mają dostosować przepisy do stanowiska Komisji Europejskiej z 2011 rok, nakazującego maksymalne sprecyzowanie misji publicznej mediów oraz ograniczenia pomocy państwa dla mediów publicznych.

Przygotowana przez ministerstwo kultury nowelizacja wprowadza tzw. kartę powinności, w której szczegółowo określone będą zadania misyjne nadawców publicznych na 5 lat. Karta będzie efektem porozumienia zawieranego pomiędzy nadawcą a przewodniczącym KRRiT. Obecnie 19 podmiotów publicznej radiofonii i telewizji składa do KRRiT kwartalne sprawozdania z realizacji misji publicznej. Po zmianach w prawie mają ustalać z przewodniczącym KRRiT kartę powinności określającą projekty, które będą realizowane w ramach misji publicznej, oraz plan ich finansowania, zarówno ze środków publicznych, jak i wpływów z działalności komercyjnej. Nadawcy projekt takiego planu na najbliższy rok będą przekazywać KRRiT do końca kwietnia, a jego ostateczna wersja ma zostać uzgodniona i opublikowana od końca listopada. Na podstawie tych planów KRRiT przekaże nadawcom środki z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Środki te nie będą mogły być wyższe niż koszt netto misji publicznej, czyli nakłady poniesione na projekty realizowane w ramach tej misji, pomniejszone o wpływy z tych projektów (np. przychody reklamowe).
Roczne przychody mediów publicznych nie będą mogły przekraczać kosztu netto realizacji misji (zwrotowi będzie podlegała nadwyżka przekraczająca 10 proc. kosztów netto). Koszt netto realizacji misji stanowi różnicę pomiędzy całkowitym kosztem realizacji misji publicznej a dochodem netto uzyskanym z pozostałej działalności.

Misja też w internecie

Zaproponowano także doprecyzowanie definicji misji publicznej jednostek publicznej radiofonii i telewizji oraz katalogu ich zadań misyjnych. Zadania nadawców wynikające z misji uzupełniono m.in. o działalność w internecie i technologiach cyfrowych.

Projekt przewiduje też stworzenie procedury tzw. uprzedniej oceny przewidywanych istotnych usług medialnych, które będą mogły być finansowane ze środków publicznych. Każda istotna nowa usługa nadawcy publicznego po konsultacjach społecznych oceniana byłaby przez organ nadzorujący nadawców pod kątem jej wartości publicznej i wpływu na rynek. Organ nadzorujący będzie decydował o możliwości stworzenia nowej usługi i finansowania jej ze środków publicznych.
Nowelizacja reguluje też zasady nadzoru nad jakością realizacji misji publicznej, m.in. przez doprecyzowanie obowiązków sprawozdawczych nadawców i poszerzenie kompetencji nadzorczych nad nadawcami. Wprowadzono także możliwość wydawania wiążących zaleceń dotyczących realizacji misji, a w przypadku gdy nie byłyby one realizowane – nakładania kar finansowych na osoby zarządzające działalnością nadawców.

(GDYJ, PAP, 17.04.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.