Dział: PRASA

Dodano: Kwiecień 13, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Fotografowie o Zdjęciu Roku: wygrało świetne zdjęcie, a nie mocny temat

Autorem nagrodzonej fotografii jest Ronaldo Schemidt (materiały World Press Photo)

To fotografia przedstawiająca w atrakcyjny sposób dynamiczną sytuację, choć nie pozostawiająca pola do szerszej interpretacji – tak oceniają Zdjęcie Roku konkursu World Press Photo 2018 polscy fotoreporterzy.

W tegorocznej edycji World Press Photo zmieniono zasady i w lutym podano sześć fotografii nominowanych do tytułu Zdjęcia Roku, a 12 kwietnia ogłoszono zwycięzcę. Wygrało zdjęcie Ronaldo Schemidta z Agence France-Presse przedstawiające ofiarę protestów, jakie wybuchły w Caracas przeciwko prezydentowi Wenezueli Nicolásowi Maduro. 28-letni José Víctor Salazar Balz zapalił się od wybuchu zbiornika z paliwem jednego z wojskowych motocykli. Tak jak wszyscy młodzi uczestnicy demonstracji był w masce przeciwgazowej, która jest symbolem „ludzi bez twarzy”, czyli obywateli Wenezueli.

Magdalena Herrera, dyrektor fotografii w "Geo France" i przewodnicząca tegorocznego jury, tak tłumaczyła wybór Zdjęcia Roku: "To klasyczna fotografia, ale ma w sobie ogromną energię i dynamizm. Kolory i ruch są bardzo dobrze skomponowane, mają siłę. Od razu czuć emocje". 

- Wszystkie finałowe fotografie łączy jedno: to typowe zdjęcia na pierwszą stronę. Wygrało wizualnie najatrakcyjniejsze, które rzuca się w oczy, doskonale oddaje dramat tego człowieka, ale nie mówi nic o wydarzeniu, w którego trakcie zostało zrobione - ocenia Andrzej Zygmuntowicz, fotograf i wykładowca. 

- Wygrało świetne zdjęcie, a nie mocny temat - podkreśla Czarek Sokołowski, fotoreporter Associated Press w Polsce. - Nie czuję kontekstu tej fotografii. Nie jest ona przekaźnikiem emocji, którymi żył świat w 2017 roku – dodaje. 

Fotografie nominowane do tytułu Zdjęcia Roku (fot. materiały World Press Photo):

Kuba Kamiński, fotoreporter Polskiej Agencji Prasowej, docenia przede wszystkim techniczną stronę nagrodzonej fotografii. - W imponujący sposób autor uchwycił ułamek sekundy niezwykle intensywnego wydarzenia. To pokazuje, jak istotnym elementem naszej pracy jest technika, jaką dysponujemy. Wszystko jest tu perfekcyjnie ostre, doskonale skomponowane, kolory i światło idealne. Brakuje mi jednak głębi, miejsca na refleksję nad tym, co przedstawia - podkreśla Kamiński. 

Wydarzenia w Caracas nie odbiły się tak szerokim echem na świecie, jak tematy przedstawione na pozostałych finałowych zdjęciach: dramat uchodźców czy terroryzm.

- To zdjęcie „krzyczy”, ale pozostałe robią to równie mocno, a do tego dają dużo do myślenia. Może dlatego, że wydarzenia w Wenezueli nie są nam bliskie i nie niosą takiego ładunku emocjonalnego? - zastanawia się Arkadiusz Gola, fotoreporter „Dziennika Zachodniego. 

- W fotografii ważniejsze dla mnie są emocje, które zdjęcie wzbudza, niż te, które pokazuje – mówi z kolei Maciek Nabrdalik, fotoreporter agencji VII. - Dlatego dla mnie najlepszym zdjęciem było to pokazujące ofiarę ataku na moście w Londynie. To fotografia kompletna, niepotrzebująca podpisu. Przedstawia zagrożenie, które jest blisko. Wydaje się, że może pojawić się tutaj, pod moim domem – wyjaśnia.

Karolina Jonderko z agencji Napo Images zwraca uwagę na rysunek broni na ceglanym murze, który mija płonący mężczyzna na Zdjęciu Roku. - To smaczek tej fotografii, budzący niesamowite skojarzenia. Dopowiedzenie, które jest widoczne jedynie wówczas, gdy przyjrzymy się zdjęciu dłużej niż kilka sekund - przyznaje Andrzej Zygmuntowicz. 

Jak powstało Zdjęcie Roku?

Ronaldo Schemidt pochodzi z Wenezueli; choć opuścił ten kraj 18 lat temu, to jego rodzina tam została. W wywiadzie udzielonym AFP Schemidt tak opowiadał o momencie, w którym zrobił zwycięskie zdjęcie: "Gdy myślałem już, że protest dobiega końca, zobaczyłem nagle kilku biegnących demonstrantów, więc podążyłem za nimi. Gdy ich dogoniłem, atakowali właśnie wozy bojowe, jeden z tych wozów przejechał po młodym mężczyźnie. Wtedy protestującym udało się porwać motocykl gwardii narodowej. Widziałem, że pali się już zbiornik paliwa, więc się odsunąłem. W tym momencie motocykl wybuchł. Poczułem eksplozję, uderzenie gorąca i zacząłem robić zdjęcia. Robiłem i robiłem, nie zdając sobie tak naprawdę sprawy z tego, co się tam dzieje. Dopiero po kilku sekundach zobaczyłem, że w tym ogniu był człowiek. Gdy potem dokładnie obejrzałem to zdjęcie, byłem zszokowany".

Schemidt urodził się w Caracas w Wenezueli w 1971 roku. Jako fotoreporter zaczął pracę w 2003 roku w meksykańskich gazetach. Od 2004 roku pracował jako niezależny fotograf w Agence France-Presse. W 2006 roku dołączył do biura AFP w Meksyku. Zajmuje się sportem, konfliktami społecznymi i przemocą związaną z handlem narkotykami.

(PAZ, 13.04.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: PRASA

Dodano: Kwiecień 13, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Concept Box: co piąty internauta dowiedział się o polskim "Vogue" z memów

Havas Story Plantation przeanalizował memy o magazynie "Vogue" (fot. materiały prasowe)

Havas Story Plantation (jednostka Havas Media Group wyspecjalizowana w komunikacji kontentowej) przeprowadziła pierwsze badanie Concept Box, czyli sprawdziła potencjał marketingowy treści internetowych. Jednym z zagadnień, które przeanalizowano, był debiut magazynu modowego "Vogue".

Havas Story Plantation (jednostka Havas Media Group wyspecjalizowana w komunikacji kontentowej) przeprowadziła pierwsze badanie Concept Box, czyli sprawdziła potencjał marketingowy treści internetowych. Jednym z zagadnień, które przeanalizowano, był debiut magazynu modowego "Vogue".

"Vogue" pojawił się na rynku 14 lutego br. Z badania Concept Box wynika, że co piąty polski internauta usłyszał o nim z memów nawiązujących do premierowej okładki magazynu, która wzbudziła ogromną dyskusję w internecie (na zdjęciu autorstwa Juergena Tellera modelki Małgorzata Bela i Anja Rubik pozują na tle Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie). Kontakt z memami odnoszącymi się do okładki częściej deklarowali mężczyźni (23 proc. badanych), 24 proc. respondentów było w wieku 15-24 lat, a 21 proc. stanowili mieszkańcy wsi. Z kolei 25 proc. osób deklarowało dochód poniżej średniej krajowej.
Ten rodzaj kontentu bardziej podobał się jednak kobietom (23 proc.), internautom w wieku 45-54 lat i mieszkańcom dużych miast (24 proc.). W wymienionych grupach wysoki był wskaźnik potencjału wiralowego - badani zapewniali, że chcieliby pokazać to swoim znajomym. Zakładając, że grupą docelową "Vogue" są kobiety w wieku 25-54 lat, memy pozwoliły dotrzeć z informacją o magazynie do około 14 proc. targetu, a także do mężczyzn.
Concept Box jest cyklicznym badaniem potencjału marketingowego treści internetowych w konkretnych grupach celowych. Przy ich analizowaniu brane są pod uwagę: świeżość treści, atrakcyjność, potencjał wiralowy. Oceniane są przez pryzmat wywoływanych emocji (ciekawość, zdziwienie, zażenowanie) i realizowanych potrzeb (edukacja, relaks, inspiracja).
Badanie po raz pierwszy przeprowadzono w marcu 2018 roku na reprezentatywnej próbie tysiąca polskich internautów (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, dochód).

(IKO, 13.04.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

PODOBNE ARTYKUŁY