Dział: TELEWIZJA

Dodano: Marzec 31, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Nieudana sprzedaż Multimedia Polska otwiera drogę do fuzji z firmą spoza sektora

(fot. Pixaby.com)

Branża kablowa potrzebuje konsolidacji, a nieugięta postawa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwiększa prawdopodobieństwo, że do mariaży będzie teraz dochodziło między operatorami kablowymi i mobilnymi – uważają eksperci, komentując nieudaną sprzedaż operatora Multimedia Polska.

Umowa sprzedaży Multimedia Polska konkurentowi UPC Polska została rozwiązana w piątek 23 marca br. "Wycofaliśmy się z transakcji nabycia Multimedia Polska po tym, jak nie udało nam się dojść do porozumienia ze sprzedającymi co do zrewidowanych warunków handlowych transakcji, które uwzględniałyby obecne uwarunkowania regulacyjne i rynkowe" – poinformowało UPC. Zastrzeżenia do przejęcia Multimedia Polska wystosował UOKiK.

Jeszcze na początku marca prezes Multimedia Polska Andrzej Rogowski mówił: "Wciąż wierzymy, że transakcja zakończy się powodzeniem, jednak wobec przedłużającego się procesu sprzedaży akcji spółki przygotowujemy się również na scenariusz dalszego prowadzenia biznesu w dotychczasowym układzie właścicielskim".

– Z pewnością branża operatorów kablowych potrzebuje konsolidacji i z tej perspektywy brak owej transakcji jest złą informacją dla naszej wąsko rozumianej branży – komentuje Tomasz Żurański, prezes sieci kablowej Vectra.

Według eksperta rynku mediów Marka Sowy rezygnacja UPC Polska z przejęcia Multimedia Polska jest logicznym rezultatem przyjęcia anachronicznej, zawężonej definicji rynku przez UOKiK. – Realia przenikającego się rynku mediów i telekomunikacji są takie, że nawet po przejęciu aktywów Multimedia Polska UPC stałoby się podmiotem porównywalnym z platformą NC+, ale nadal kilkukrotnie mniejszym niż grupa Cyfrowy Polsat, Orange czy T-Mobile – uważa Sowa. – Wbrew temu, co twierdzi UOKiK, problemem na polskim rynku komunikacji elektronicznej nie jest zagrożenie nadmierną koncentracją, ale właśnie nienaturalne i niespotykane już w Europie rozdrobnienie operatorów kablowych utrudniające im nawiązanie skutecznej konkurencji ze znacznie silniejszymi podmiotami działającymi na tym samym rynku – wyjaśnia Marek Sowa.

– Naprawdę duzi gracze na rynku TMT (technologia, media, telekomunikacja – przyp. red.) jak Orange, Cyfrowy Polsat, T-Mobile czy Play dysponują niewspółmiernie większą skalą i tym samym większymi możliwościami konkurowania na rynku – zwraca uwagę Tomasz Żurański z Vectry.

Zdaniem Marka Sowy to, że duże transakcje na rynku kablowym zostały zablokowane, paradoksalnie może otworzyć drogę do fuzji z udziałem silnych graczy spoza sektora. – Po trudnym procesie akwizycyjnym i nieugiętej postawie UOKiK zwiększa się prawdopodobieństwo mariaży kapitałowych między operatorami kablowymi a mobilnymi – potwierdza Dominik Niszcz, analityk z Raiffeisen Centrobank. – Istotne będzie, jak regulator podejdzie do transakcji Cyfrowego Polsatu i Netii. Jeśli zgoda nastąpi szybko, jest duże prawdopodobieństwo kolejnych transakcji – dodaje Niszcz.

I podsumowuje: – Na razie relatywnym zwycięzcą jest Cyfrowy Polsat, bo zapewnił sobie zaplecze w postaci stacjonarnego operatora i jednocześnie zapobiegł przejęciu Netii przez swoich konkurentów.

(KOZ, 31.03.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.