Dział: INTERNET

Dodano: Marzec 30, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Polskie media nie dołączają do akcji #DeleteFacebook

Polskie media nie dołączają do akcji #DeleteFacebook, która polega na likwidowaniu profili na Facebooku. Zdaniem ekspertów rezygnowanie przez nie z Facebooka byłoby błędem, gdyż akcja ma słaby oddźwięk wśród polskich użytkowników tego serwisu, a sam Facebook utrzymuje dominującą pozycję wśród mediów społecznościowych.

Internetowa akcja nawołująca do usuwania kont na Facebooku jest odpowiedzią na aferę dotyczącą wycieku danych osobowych użytkowników tego serwisu i wykorzystywania ich do celów politycznych przez firmę Cambridge Analytica. W Stanach Zjednoczonych do #DeleteFacebook dołączyły m.in. firmy SpaceX, Tesla Motors i amerykański „Playboy”. Polska edycja tego miesięcznika nie zdecydowała się na usunięcie swojego konta. W Polsce do tej pory tylko serwis wymiany walut Cinkciarz.pl i firma Conotoxia Holding ogłosiły usunięcie swojego profilu z Facebooka. Cinkciarz.pl pozostał jednak na Instagramie, który też należy do Facebooka.
Andrzej Jaszczyszyn, szef social mediów w Grupie ZPR Media, sceptycznie podchodzi do akcji usuwania kont na Facebooku. - Naszymi odbiorcami są młodzi ludzie, którzy korzystają z Facebooka i jak pokazują statystyki, spędzają na nim dużo czasu. Dopóki będą tam nasi odbiorcy, będziemy im towarzyszyć – zapowiada. Zdaniem Jaszczyszyna nagłośnienie akcji #DeleteFacebook należy odróżnić od jej realnych efektów. - Przed nami prawdopodobnie jeszcze kilka głośnych usunięć kont, będą to jednak sporadyczne sytuacje. W wypadku większości marek i mediów trudno sobie wyobrazić rezygnację z obecności w tym największym kanale komunikacji w mediach społecznościowych. Dla wielu wydawców Facebook to ciągle doskonałe źródło ruchu przekierowywanego na własne serwisy internetowe – ocenia Jaszczyszyn. 
Radosław Kucko, członek zarządu Interia.pl, też nie spodziewa się, by w Polsce akcja #DeleteFacebook zdobyła popularność. - W Polsce świadomość tego, do czego są wykorzystywane dane osobowe, jest wciąż bardzo niska. Akcja nie przyniesienie zatem spektakularnych efektów krótkoterminowych. W dłuższej perspektywie może jednak przyczynić się do osłabienia Facebooka – uważa Kucko.
Na inny aspekt sprawy zwraca uwagę Jacek Czynajtis, prezes zarządu Optizen Labs. - Media społecznościowe nie nadają się do promowania wszystkiego. Żadnym zaskoczeniem nie jest zatem, że z obecności w Facebooku rezygnują marki niemedialne lub takie, które nie poradziły sobie z pozyskaniem odbiorców na tej platformie. Nawet jeśli tysiąc takich firm usunie swoje konta, nie będzie to odczuwalne dla użytkowników. Jednak dla mediów usunięcie konta na najpopularniejszej w Polsce platformie społecznościowej byłoby dużym błędem. Uważam, że w Polsce akcja #DeleteFacebook się nie przyjmie. Tymczasem sam Facebook zrobi to, co przy poprzednich aferach: udoskonali swoje algorytmy i będzie działał dalej – mówi Czynajtis.

(MK, 30.03.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.