Dział: INTERNET

Dodano: Marzec 24, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Badanie: 48 proc. Polaków codziennie spotyka się z fake newsem

48 proc. Polaków przyznaje, że codziennie lub prawie codziennie spotyka się z wiadomościami, czy informacjami, które ich zdaniem zniekształcają rzeczywistość lub nawet są nieprawdziwe; 27 przyznaje, że spotyka się z fake newsami przynajmniej raz w tygodniu - wynika z badania Kantar Public.

7 proc. Polaków podaje, że spotyka takie informacje kilka razy w miesiącu, a 14 proc. że rzadko lub nigdy.

Ogólnoeuropejskie badanie Eurobarometr przeprowadziła firma Kantar Public na zlecenie Komisji Europejskiej.

Zdaniem 84 proc. uczestniczących w badaniu mieszkańców Polski, wiadomości i informacje, które zniekształcają rzeczywistość lub są nieprawdziwe stanowi problem w naszym kraju; 49 proc. respondentów pytanych czy fake news to obecnie problem odpowiedziało "zdecydowanie tak", a 35 proc. - "raczej tak". Odmiennego zdania było 12 proc. badanych; dla 9 proc. fake news to "raczej nie problem", a dla 3 proc. "zdecydowanie nie problem".

"Polskie nastroje nie są w Europie odosobnione. Fake newsy są postrzegane jako problem przez 85 proc. ogółu Europejczyków, szczególnie na Cyprze (zdaniem 91 proc. mieszkańców), w najmniejszym stopniu w Belgii – 70 proc. Belgów postrzega fake newsy jako problem" - czytamy w komentarzu Kantar Public.

Z badania wynika także, że fałszywe wiadomości i dezinformacja to - zdaniem 79 proc. Polaków - zagrożenie dla demokracji; 46uważa, że "zdecydowanie tak", a 33 - że "raczej tak". Odmiennego zdania jest 16 proc. respondentów z Polski; 12 proc. pytanych czy jest to zagrożenie dla demokracji odpowiedziało "raczej nie", a 4 proc. - "zdecydowanie nie".

Badani pytani byli także kto powinien działać na rzecz powstrzymania rozpowszechniania fake newsów. 49 proc. respondentów z Polski wskazało na dziennikarzy, 40 proc. na władze rządowe, 34 proc. na samych obywateli, 22 proc. na organizacje pozarządowe, 20 proc. na kadrę kierowniczą prasy i nadawców, 18 proc. na instytucje Unii Europejskiej, 18 proc. na internetowe portale społecznościowe. 4 proc. badanych uważa, że działać powinny wszystkie wymienione podmioty.

Badanie przeprowadzono między 7, a 9 lutego 2018 roku na reprezentatywnej próbie 26,6 tys. mieszkańców 28 krajów członkowskich Unii Europejskiej w wieku 15 i więcej lat. W Polsce w badaniu uczestniczyło 1 tys. osób. Badanie zostało przeprowadzone techniką wywiadów telefonicznych (CATI). 

(PAP, 24.03.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.