Dział: PRASA

Dodano: Marzec 19, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Studenci UJ o fake newsach: sprawdzać źródła, ostrożnie szerować, nie ufać nagłówkom

W warsztatach Facebooka i Polityki Insight nt. walki z fake newsami wzięło udział ponad 40 studentów UJ (fot. archiwum)

Jeśli informacja nie odpowiada twoim poglądom, to wcale nie znaczy, że jest fake newsem – uznali studenci Uniwersytetu Jagiellońskiego, uczestniczący w warsztatach zorganizowanych przez Facebooka i Politykę Insight. A co jest fake newsem i jak z tym walczyć? Na to pytanie właśnie szukali odpowiedzi.

Cykl warsztatów pod hasłem "Jak czytać w erze fake news?" obejmujący kilka polskich uczelni organizują Facebook i Polityka Insight. 19 marca warsztaty odbyły się w Krakowie, na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Skąd pomysł, by uświadamiać studentów o skali niebezpieczeństwa związanego z fake newsami? Tłumaczył to Jakub Turowski, head of public policy w Facebooku na Polskę i kraje bałtyckie: - Czujemy odpowiedzialność za problem, który nie jest do końca zdefiniowany. Przecież nie ma jeszcze żadnych badań dotyczących zjawiska fake newsów, podczas gdy wpływ telewizji czy radia na opinię publiczną jest analizowany od dziesiątek lat – zaznaczył. 

Uczestniczący w panelu Łukasz Warzecha, publicysta "Tygodnika do Rzeczy", zauważył, że pojęcie fake newsa wcale nie jest nowe, tak samo jak walka z tego typu fałszywi informacjami. Rzecz w tym, że dziś pod tym pojęciem umieszcza się wiele newsów, które fejkami nie są.
Jako zwolennik używania jednak terminu "fake news" przedstawił się dr Jan Kreft z UJ, tłumacząc: - Termin "fake news" jest sexy, bo pokazuje nam, że mamy do czynienia z pewnym środowiskiem, które charakteryzuje niezwykła łatwość dystrybucji. W ten sposób tworzy się społeczny dowód słuszności: "czy milion osób może się mylić?". To jest fascynujące – przekonywał.
Jakub Turowski podawał przykłady, jak Facebook stara się walczyć z fake newsami na swoich profilach, prowadząc projekty fact-checkingowe. - Wdrażamy też na przykład dużo narzędzi dotyczących jasności reklamy podczas kampanii wyborczych – mówił.
W jaki sposób zapobiegać rozprzestrzenianiu się fake newsów opowiadali też studentom: Renata Gluza ("Press"), Michał Olszewski ("Gazeta Wyborcza Kraków") i Łukasz Lipiński (Polityka Insight).
W części warsztatowej studenci mieli za zadanie rozpoznać, które z przedstawionych im informacji są prawdziwe, a które są fake newsami. Następnie mieli wypracować rekomendacje co do tego, jak wykrywać fake newsy w zalewie informacji. Wśród wymienianych przez nich wskazówek były m.in. takie, by zachować ostrożność w podawaniu dalej informacji w sieci, nie wierzyć chwytliwym nagłówkom i nie polegać na jednym źródle. Na koniec studenci uznali, że zajęcia edukacyjne dotyczące wiarygodności informacji warto wprowadzać już na poziomie szkoły podstawowej.

(RG, 19.03.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.