Dział: INTERNET

Dodano: Marzec 09, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

NewsGuard – kolejna inicjatywa mająca rozprawić się z fake newsami

(fot. pixabay.com)

Encyklopedia wiarygodnych (i nie tylko) źródeł informacji – tak w skrócie można określić nową inicjatywę Stevena Brilla, amerykańskiego dziennikarza, autora książek i przedsiębiorcy mediowego. NewsGuard (strażnik informacji – tłum. red.) ma dostarczać użytkownikom wiedzy na temat 7,5 tys. czytanych przez amerykańskich odbiorców serwisów internetowych.

System oceniania źródeł informacji ma być prosty i bazować na trzech kolorach: czerwonym, żółtym oraz zielonym. Przykładowo, internetowa witryna gazety Denver Post oznaczona będzie na zielono, jej fałszywy „odpowiednik” Denver Guardian – na czerwono. Strona, która niekoniecznie dostarcza nieprawdziwych informacji, ale jej treści np. wyraźnie znajdują się pod wpływem jej biznesowego właściciela, który dodatkowo nie jest ujawniany – prawdopodobnie kolorem żółtym.

Każda z 7,5 tys. anglojęzycznych witryn nie tylko będzie oznakowana kolorem, ale towarzyszyć jej będą 200-300 wyrazowe opisy dotyczące źródeł finansowania, tematyki, potencjalnego interesu w opisywaniu danej tematyki oraz tego, jak wpasowuje się w ogólny ekosystem informacyjny (przykładowy opis serwisu RT.com, znanego wcześniej jako Russia Today). I chociaż nie każde źródło informacji w danej kategorii kolorystycznej będzie sobie równe, wątpliwości co do danego serwisu internetowego ma rozwiewać właśnie dodatkowy opis. 

Autorzy inicjatywy zamierzają zatrudnić do projektu kilkadziesiąt osób z doświadczeniem dziennikarskim, a samą encyklopedię NewsGuard – licencjonować platformom społecznościowym i wyszukiwarkom. Innym źródłem przychodu może być też licencjonowanie encyklopedii reklamodawcom, którzy oszczędzą sobie ewentualnej szkody wizerunkowej w przypadku publikowania reklam na podejrzanych stronach.

Projekt NewsGuard został jak dotąd wsparty finansowaniem w wysokości 6 mln dolarów pochodzących m.in. od wspierającej inicjatywy dziennikarskie fundacji Knight Foundation, agencji reklamowej Publicis Groupe oraz z indywidualnych dotacji.

(MM, 09.03.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.