Polski rynek reklamy wart był 8,8 mld zł w 2017 roku
(fot. pixabay)
W 2017 roku wartość rynku reklamy w Polsce wzrosła o 2,3 proc., do 8,8 mld zł (w porównaniu z 2016 rokiem) - wynika z raportu domu mediowego Starcom.
W samym czwartym kwartale ub.r. wzrosły inwestycje reklamodawców o 5,5 proc. Wydatki reklamowe zwiększono w dziewięciu sektorach, a w sześciu ograniczono. Najwięcej wydał handel – 1,39 mld zł (wzrost o 3,2 proc.). Dalej były produkty farmaceutyczne, leki – 1,064 mld zł (wzrost o 5,6 proc.).
Mocno ograniczono wydatki w sektorach: żywność (spadek o 5,5 proc., do 881 mln zł), telekomunikacja (spadek o 8,7 proc., do 705 mln zł), finanse (spadek o 5,5 proc., do 681 mln zł).
Znaczący wzrost wartości budżetów reklamowych zanotował sektor media (wzrost o 25,6 proc., do 480 mln zł).
Pod względem kanałów komunikacji najwięcej wydano na reklamę w telewizji - 4,142 mld zł (wzrost o 1,3 proc.). Na reklamę w internecie przeznaczono 2,799 mld zł (wzrost o 7,9 proc.). Na podium uplasowało się też radio – 682 mln zł (wzrost o 1,4 proc.). Dalej był outdoor – 475 mln zł (spadek o 1,7 proc.). Mniej wydano na promocję w magazynach (spadek o 8,8 proc., do 334 mln zł) i w dziennikach (spadek o 14,1 proc., do 206 mln zł). Na reklamę kinową wydano 141 mln zł (wzrost o 4,7 proc.).
W samym czwartym kwartale ub.r. najbardziej wzrosła wartość segmentu online (wzrost o 9,5 proc., czyli o 70 mln zł), ale także telewizja (wzrost o 5,6 proc., czyli o 69 mln zł) i radio (wzrost o 5,5 proc., czyli o 11 mln zł). Największy wpływ na kondycję rynku reklamy online miały Google i Facebook. Twórcy raportu podkreślają, że rośnie zainteresowanie reklamą SEM i reklamą w mediach społecznościowych.
(IKO, 28.02.2018)