Niemcy coraz bardziej ufają mediom
(fot. pixabay.com)
Według badań Instytutu Publicystyki Uniwersytetu Gutenberga w Moguncji (Mainz) po raz pierwszy od wielu lat wśród Niemców maleje liczba osób, które nie ufają mediom.
W 2017 r. zaledwie 17 proc. uczestników długoterminowego badania zadeklarowało brak zaufania do materiałów publikowanych przez wydawców na ważne tematy (np. zdrowie, polityka, ekologia). Rok wcześniej grupa ta wynosiła 22 proc. Równocześnie 42 proc. respondentów deklarowało w 2017 r. pełne zaufanie do tego rodzaju informacji.
Jako najbardziej zaufane źródła informacji, uczestnicy badania wskazywali nadawców publicznych - 72 proc. określiło je jako "raczej godne zaufania" lub "bardzo godne zaufania". Na drugim miejscu znalazły się dzienniki (wskazało je 66 proc. badanych).
Na samym dole listy znalazły się tabloidy, którym ufało tylko 9 proc. badanych.
W konfrontacji ze sformułowaniem: "niemiecka opinia publiczna jest systematycznie okłamywana przez media", 56 proc. respondentów nazwała je "raczej nieprawdziwym" lub "całkowicie nieprawdziwym" (w 2016 r. podobne zdanie miało 44 proc. badanych).
40 proc. badanych uważa, że dziennikarze powinni móc pisać o wszystkim bez jakichkolwiek ograniczeń, a jedna trzecia respondentów - że dziennikarze nie mają obowiązku sprawdzania prawdziwości produkowanych przez siebie treści. Ponad 10 proc. zapytanych wierzy, że dziennikarze muszą otrzymywać pozwolenie od zwierzchników zanim cokolwiek opublikują.
(MM, 20.02.2018)