Dział: PRASA

Dodano: Grudzień 28, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Rok 2017 w prasie: monetyzacja treści w internecie i niestandardowe reklamy

(fot. pixabay.com)

Menedżerowie z branży wydawniczej zwracają uwagę, że w 2017 roku szukali dodatkowych dochodów, które rekompensowałyby straty spowodowane spadkami sprzedaży egzemplarzowej i topniejącymi wydatkami na reklamę w prasie. Niektórzy monetyzowali treści w internecie, inni zdali sobie sprawę, że mają na to małe szanse i szukali innych rozwiązań.

Jarosław Kurski, pierwszy zastępca redaktora naczelnego "Gazety Wyborczej" (Agora SA), po grupowych zwolnieniach w Agorze przeprowadzonych pod koniec 2016 roku, w br. pokładał nadzieję w rosnącej liczbie subskrybentów wersji cyfrowej "GW". - My w "Gazecie Wyborczej" byliśmy kilka lat temu pionierem strategii prenumeraty cyfrowej. Mijający rok był dla nas pod tym względem bardzo udany. Wykonaliśmy 99 proc. planu na ten rok, a rok jeszcze się nie skończył, więc z całą pewnością osiągniemy ten zaplanowany poziom prenumerat - mówi Jarosław Kurski.

Natomiast Ewa Redel-Bydłowska, członek zarządu Edipresse Polska, wątpi, by czytelnicy tekstów o tematyce lifestylowej zechcą płacić za dostęp do nich. - Obawiam się, że grupa osób, dla których treści lifestylowe mają tak duże znaczenie, by były gotowe płacić za dostęp do nich, jest zbyt mała. Ale ludzie będą chcieli płacić za treści opiniotwórcze lub specjalistyczne - twierdzi Ewa Redel-Bydłowska.

Małgorzata Węgierek, CEO Havas Media Group Poland, zauważa, że 2017 rok upłynął pod znakiem dalszego odpływu reklam z prasy papierowej do internetu. Jej zdaniem skutecznym sposobem na zatrzymanie tego trendu mogłoby być oferowanie przez wydawców całościowych projektów łączących aktywności w prasie, internecie i innych kanałach. Jednak zdaniem Węgierek wydawcy nadal sporo zarabiają na reklamie prasowej. - Coraz częściej mamy do czynienia z płatnymi, rozszerzonymi treściami wydawców w internecie. To w większości dotyczy treści gospodarczych, politycznych i opiniotwórczych. Jednak podstawowym działaniem wydawców prasowych powinno być rozszerzanie oferty reklamowej - uważa Małgorzata Węgierek. Dodaje, że w miejsce standardowych formatów reklamowych oferowane są formy mniej oczywiste: advertoriale, artykuły sponsorowane, sesje.

Według Macieja Myśliwca, medioznawcy z agencji doradztwa reklamowego Social Sky, wydarzeniem w br. było umacnianie pozycji "Tygodnika Powszechnego" (Tygodnik Powszechny) w segmencie tygodników opinii. - Odświeżenie redakcji i przekształcenie w tygodnik opinii zaowocowało sukcesem w tym roku - stwierdza Maciej Myśliwiec. Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy "Tygodnik Powszechny" w ciągu pierwszych trzech kwartałów br. odnotował średnią sprzedaż 23 675 tys. egz., co oznacza wzrost o 10,94 proc. w stosunku do tego okresu 2016 roku.

Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy, jako najważniejsze wydarzenia 2017 roku na rynku prasowym wskazuje konsultacje dotyczące jednolitego rynku cyfrowego ogłoszone przez Komisję Europejską. - Konsultacje te obejmowały cztery dokumenty: prawo autorskie, podatek VAT, ochronę danych osobowych i prywatność związaną z możliwością używania tzw. ciasteczek, czyli plików cookies. To są moim zdaniem rzeczy, które mają zasadnicze znaczenie dla rynku prasy w kończącym się 2017 roku – mówi Maciej Hoffman.

 

(PM, 28.12.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.