Dział: INTERNET

Dodano: Lipiec 25, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Na Twitterze próbowano wygenerować trend #StopAstroTurfing

Ta ilustracja była rozsiewana na polskim Twitterze w ostatni weekend

Rozpowszechnianie przez media sprzyjające rządowi tezy o astroturfingu napędzającym uliczne protesty w Polsce miało znamiona astroturfingu - wynika z analizy przeprowadzonej przez Digital Forensic Research Lab, sieci naukowców działającej w ramach amerykańskiego think tanku Atlantic Council.

W weekend serwis Wpolityce.pl, TVP Info i "Wiadomości" TVP 1 sugerowały, że  powszechna krytyka reformy sądownictwa, jaką zaproponował rząd PiS, była astroturfingiem, czyli skoordynowaną akcją udającą oddolny ruch społeczny. Taką tezę próbowano przeforsować w mediach społecznościowych. Jak jednak wynika z analizy Digital Forensic Research Lab, kampania przeciwko rzekomemu astroturfingowi sama miała znamiona astroturfingu. W mediach społecznościowych często pojawiało się bowiem to samo hasło: "Sprzeciwiam się wykorzystywaniu mechanizmu #AstroTurfing aby manipulować Polską!" i z reguły z taką samą ilustracją - żółty napis na czarnym tle "to nie bunt, tylko skoordynowana i opłacona akcja marketingu politycznego". Tweetów z hashtagiem #StopAstroTurfing lub #StopNGOSoros 22 i 23 lipca br. zamieszczono prawie 16 tys. z 2408 kont. Ich liczba rosła powoli do godz. 21 w sobotę 22 lipca, a potem już lawinowo. Prędkość ich zamieszczania wzrosła z trzech tweetów na minutę do ponad 200. Taka częstotliwość utrzymała się przez niecałą godzinę - od godz. 22 było to 100 tweetów na minutę, a o 24 spadła do 10 tweetów na minutę. Jak informuje Digital Forensic Research Lab, aktywność użytkowników też była wyższa niż normalnie - średnio 6,6 tweeta od jednego użytkownika, a 50 najaktywniejszych wygenerowało ponad 5,5 tys tweetów, czyli ponad 35 proc. wszystkich komentarzy z tymi hashtagami. Przy organicznym ruchu wskaźnik ten wynosi 1,5-3,5 tweeta na użytkownika. Z 15 tys. tweetów, które wykorzystywały oba hashtagi, 11 tys. miało identyczną treść. 
Analizując to zachowanie, Ben Nimmo, senior fellow z Digital Forensic Research Lab, podsumowuje: "grupa aktywistów ciągle tweetowała używając tych samych haseł, a następnie retweetowała się nawzajem". Nimmo zauważa jednak, że ta próba była mało skuteczna, bo nie była w stanie wygenerować żadnego trendu, który pozostałby na dłużej.
- To bardzo podstawowa analiza, która może być przyczynkiem do większych badań, które wymagałyby jednak więcej pracy - mówi Beata Biel, specjalistka ds. szkolenia mediów. - Widać na pewno, że te hashtagi nie rozchodziły się zupełnie organicznie, że były w pewnym stopniu przez krótki czas, w sumie dwie godziny, sztucznie wspierane przez boty, co pewnie w jakimś stopniu powinno nas martwić. Na podstawie tej analizy nie możemy jednak ustalić celu tego działania albo kto za tym stoi. Wymagałoby to większych badań powiązań między kontami, próby ustalenia agenta zero, czyli konta, które to zaczęło - komentuje Biel. 
Michał Rachoń, który uczynił astroturfing głównym tematem swojego niedzielnego programu "Woronicza 17" w TVP Info, uzasadniał to właśnie zainteresowaniem internautów.

(JM, 25.07.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: INTERNET

Dodano: Lipiec 25, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Zmiana layoutu Vod.tvp.pl nie spowodowała wzrostu liczby użytkowników

Wyszukiwarka Google jeszcze nie zaindeksowała wszystkich URL-ów serwisu Vod.tvp.pl (screen z Vod.tvp.pl)

W czerwcu br. serwis Vod.tvp.pl miał 1,594 mln użytkowników i 19,597 mln odsłon - wynika z danych PBI/Gemius. To mniej niż miesiąc wcześniej, ale rok do roku serwis zanotował wzrost liczby odsłon. Telewizja Polska tłumaczy, że spadek wynika z końca sezonów popularnych seriali i przebudowy serwisu, spodziewa się wzrostu w sierpniu.

26 maja br. Vod.tvp.pl przeszedł relaunch - ma nowy layout, pojawił się też nowe treści. Porównując dane z czerwca br. do maja br. wynika z nich, że nie wpłynęło to jednak na wzrost popularności serwisu - zanotował on spadek zarówno liczby odsłon jak i użytkowników (w maju było to odpowiednio 26,3 mln odsłon i 1,94 mln użytkowników). Porównując rok do roku Vod.tvp.pl widać natomiast wzrost liczby odsłon - z 14,324 mln w czerwcu 2016 do 19,597 mln w czerwcu br.
- Spadek oglądalności w lecie jest związany z zakończeniem sezonów najpopularniejszych seriali. Łącznie aż 13 tytułów miało swój finał na przełomie maja i czerwca. Podobnie było przed rokiem, również na początku czerwca widać było znaczny spadek liczby użytkowników Vod.tvp.pl. Według naszej oceny tegoroczny spadek sezonowy jest mniejszy niż rok temu. Należy też uwzględnić fakt, że przebudowa serwisu, wprowadzenie bardziej przejrzystego układu, spowodowała czasowy spadek widoczności serwisu w wyszukiwarkach, bo zmieniliśmy niemal wszystkie adresy URL. Niestety liczba tych adresów jest ogromna i jakiś czas będzie trwało zanim Google wszystkie poprawnie przefiltruje. Spodziewamy się kontynuacji wzrostów od końca sierpnia - komentuje Kuba Sufin, dyrektor ośrodka mediów interaktywnych TVP.

(JM, 25.07.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo