IAB Polska: Rynek reklamy online wzrósł o 14 proc., jest wart 3,6 mld zł
Dominująca jest nadal reklama display, która stanowi ponad połowę rynku (1,82 mld zł w ub.r.) (fot. screen z raportu)
Rynek reklamy online jest wart ponad 3,6 mld zł, a w ub.r. wzrósł o 14 proc. - wynika z "Raportu Strategicznego Internet 2016/2017", przygotowanego przez IAB Polska.
Autorzy raportu zauważają, że polski rynek reklamy online jest dojrzały i nie pojawiają się na nim większe zmiany, np. nowi gracze. Wzrost rok do roku jest niższy niż w 2015 roku (wtedy wyniósł 20 proc.). Dominująca jest nadal reklama display, która stanowi ponad połowę rynku (1,82 mld zł w ub.r.). Najsilniej reklama display rozwija się w segmentach: wideo, media społecznościowe i mobile. Wzrost jest jednak znacząco słabszy niż w 2015 roku, gdy rynek display mobile wzrósł rok do roku o 256 proc., a w 2016 o 64 proc.
IAB zauważa wzrost znaczenia reklamy programatycznej, która według szacunków jest już warta 400 mln zł. Na znaczeniu zyskuje też reklama mobile. W pierwszym kwartale ub.r. 79 proc. polskich internautów w wieku powyżej 15 roku życia miało smartfon. Zdaniem IAB pod koniec br. udział mobile w ruchu w internecie przekroczy 33 proc.
Najszybciej od czterech lat rośnie rynek ogłoszeń w internecie - w ub.r. wzrósł on rok do roku o 18 proc. i był wart w 2016 roku 483 mln zł.
Rynek marketingu w wyszukiwarkach był wart prawie 1,2 mld zł (wzrost o 9 proc.), a reklama efektywnościowa - 215 mln zł (wzrost o 48 proc.).
(JM, 29.06.2017)