McCann reorganizuje - powstają McCann & MRM oraz Craft & Momentum
Agnieszka Wichracka, Wojciech Borowski, Mariusz Otowski (fot. materiały prasowe)
McCann Worldgroup reorganizuje grupę, łącząc zarządzanie agencjami: full service McCann i interaktywną MRM//McCann. Branża ocenia ten ruch krytycznie.
Połączona agencja będzie działać pod marką McCann & MRM, jej dyrektor zarządzającą będzie Agnieszka Wichracka, obecna client service director w McCann. Ponadto powstaje połączona agencja Craft & Momentum, stworzona z agencji marketingu zintegrowanego Momentum i firmy produkcyjnej Craft. Craft & Momentum ma się specjalizować w marketing services, eventach i produkcji. Jej szefem będzie Mariusz Otowski, obecny dyrektor zarządzający Craft. Otowski i Wichracka będą raportować do Wojciecha Borowskiego, prezesa McCann Worldgroup w Polsce.
Jak wyjaśnia w informacji prasowej Borowski, to klienci oczekują od firmy zintegrowanej oferty i umiejętności łączenia różnych specjalizacji. - Dla wszystkich flagowych klientów McCann Worldgroup od ponad dwóch lat realizuje duże multidiscyplinarne projekty, a w 2013 roku stworzyliśmy jeden dział client service i strategii - tłumaczy "Presserwisowi" Wojciech Borowski. - W zeszłym roku połączyliśmy kreacje. Ewolucja naszej oferty wynika z faktu, że klienci nie chcą już podziałów na agencje od reklamy tradycyjnej i digitalowej. Tak samo wygląda sytuacja w marketing services i produkcji - dodaje.
Jednak specjaliści z branży nie do końca pochwalają łączenie agencji full service z interaktywną. - McCann robi teraz dokładnie coś odwrotnego niż w 2013 roku. Wtedy była mowa o konieczności rozdzielenia spółek, które już przecież były połączone - zauważa Marek Gargała, prezes Publicis.
Przypomnijmy, Grupa McCann w czerwcu 2013 rozdzieliła MRM, Momentum i Weber Shandwick, połączone w 2011 roku. - Agencji MRM jest dużo bliżej pod kątem wspólnych projektów do McCann niż do Momentum, która z kolei ma dużo więcej synergii ofertowych z Craft - analizuje Łukasz Piasta z Weber Shandwick.
MRM i Momentum nie miały w momencie połączenia odrębnych menedżerów: zarządzający dotychczas MRM i Momentum Piotr Hassine i Marek Rawicki wcześniej rozstali się z agencjami. Obie firmy przede wszystkim obsługiwały klientów wspólnie z McCann (MasterCard, AmRest, KFC, L’Oréal i Coca-Cola). Ale miały też odrębne portfolio (MRM: CI Games, Cinema City, Starbucks, Nokian Tyres, TVN, a Momentum: Samsunga i Prudentiala). W McCann Worldgroup działa także agencja PR Weber Shandwick, której partnerem zarządzającym jest Agnieszka Dziedzic - ta firma zachowuje odrębność.
Zdaniem Marka Gargały obecne działania McCann Worldgroup nie wskazują na sytuację rozwoju biznesu. - Jeśli odeszły osoby zarządzające i lub inni pracownicy skonsolidowanych spółek, jest to cięcie kryzysowe. Jeśli konsolidowane spółki obsługują tę samą grupę klientów, tylko w różnych obszarach, jest to też sytuacja jak wyżej. Wygląda na to, że integrowane spółki typu B mają już niewielu klientów i zamiast je zamknąć, to się je integruje. Ich zniknięcie będziemy mogli wkrótce zaobserwować - uważa Gargała.
Podobnie zmiany w McCann Worldgroup ocenia Marcin Maj, prezes OS3: - Momentum i MRM to były kiedyś silne spółki, ale od kilku lat są praktycznie na rynku nieobecne. Nie spotyka się ich w przetargach, nie za bardzo widać, by coś robiły. Myślę, że ten ruch ma zamaskować, iż właściwie i tak już nie istnieją.
Wojciech Borowski ripostuje: - MRM jest finansowo zdrowa. Ale przyznaje: - Momentum miała słabszy rok 2015, co nie zmienia faktu, że uznajemy obszar marketing services za strategiczny i wiemy, że jeden duży nowy klient w tym obszarze przywróci Momentum na właściwe tory.
McCann, według danych podanych do "Panoramy Reklamy", pod koniec ub.r. zatrudniała 70 osób. Agencja, która dotychczas zajmowała się obsługą MasterCard w Polsce i regionie, straciła ostatnio funkcję hubu dla tego klienta. Globalnie prowadzona nowa kampania Coca-Coli może spowodować ograniczenie zlecenia dla agencji od tego klienta.
(AMS, 25.01.2016)










