Rośnie wartość rynku badań marketingowych
30.03.2006, 09:42
Szacunkowa wielkość rynku badań marketingowych w Polsce wyniosła w 2005 roku 481,2 mln zł. Oznacza to prawie 16-procentowy wzrost w stosunku do roku 2004 (415 mln) – wynika z audytu finansowego, który wśród agencji badawczych przeprowadziła Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku.
Audytowi poddały się 24 firmy (w 2004 roku: 22). Liderem pozostaje instytut MillwardBrown SMG/KRC z obrotami 80,6 mln zł (w 2004 roku: 72,2 mln zł), na drugim miejscu utrzymała się firma AC Nielsen z obrotami 49,7 mln zł (43,4 mln zł), na trzecim jest GfK Polonia z obrotami 44,7 mln zł (38,5 mln zł), na czwartym Grupa Pentor - 35,5 mln zł (31,6 mln). Na piąte miejsce awansował ośrodek TNS OBOP, który wygenerował obroty w wysokości 32,9 mln zł. Największy, 52-procentowy wzrost sprzedaży w stosunku do 2004 roku zanotowała w ub.r. roku Agencja Badania Rynku Sesta (3,4 mln zł) i awansowała z 18. na 16. miejsce. Według Łukasza Mazurkiewicza, prezesa OFBOR-u, rynek ciągle się rozwija. – Na rozwój branży wpływają przede wszystkim badania związane z nowymi produktami oraz rozwój nowoczesnych form badawczych ze wspomaganiem komputera: CATI (wywiady telefoniczne), CAPI (wywiady w domu respondenta z wykorzystaniem laptopa) i CAWI (wywiady online) – mówi prezes Mazurkiewicz.(TW, 30.03.2006)
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter










