Po wpadce TVN, wydawcy i nadawcy chcą skuteczniej walczyć z mobbingiem i molestowaniem
(fot. Pixabay.com)
Po ujawnieniu problemów z mobbingiem i molestowaniem pracowników w TVN SA inne koncerny medialne chcą poprawić procedury, aby nie popaść w podobne kłopoty. W Agorze i Ringier Axel Springer Polska już nad tym pracują. W TVP, Polsacie i Bauerze twierdzą, że wystarczą im regulacje, które już mają.
Po zakończeniu pracy niezależnej komisji, która stwierdziła, że w redakcji "Faktów" TVN doszło do "niepożądanych zachowań włącznie z mobbingiem i molestowaniem seksualnym", zarząd stacji zdecydował o wzmocnieniu istniejących już procedur zapobiegających tego typu przypadkom. Zasady dotyczące tych procedur mają być włączone do regulaminu pracy, aby stały się integralną częścią warunków zatrudnienia w TVN. Pracownicy stacji mają być zapoznani z wytycznymi, jak należy reagować w przypadku, który może okazać się niepożądanym zachowaniem. Będą też informowani o sposobach raportowania przypadków niepożądanego zachowania, którego byli obiektem lub świadkiem.
W Ringier Axel Springer Polska wewnętrzna "Polityka przeciwdziałania mobbingowi oraz molestowaniu i molestowaniu seksualnemu" obowiązuje od 2013 roku. Dokument ten określa obowiązki pracowników (w tym menedżerów) w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i molestowaniu seksualnemu w pracy oraz informuje o zasadach składania skarg w takich przypadkach, a także o zasadach powoływania specjalnej komisji badającej zasadność skarg. - Od czasu wprowadzenia tej procedury zgłoszono jedno oskarżenie o mobbing, które po przeprowadzeniu dogłębnego dochodzenia okazało się całkowicie bezpodstawne – mówi "Presserwisowi" Anna Marucha, rzeczniczka prasowa RASP. Dodaje jednak, że po publicznej dyskusji, która pojawiła się w mediach po aferze w TVN, Ringier Axel Springer Polska postanowił przygotować projekt, który wzmocni istniejące już w koncernie procedury. - Uważamy, że najważniejsza jest prewencja, a jasne zasady prowadzenia dochodzeń nie wystarczą. Dlatego zwiększymy nacisk na budowanie świadomości, co jest mobbingiem, a co nie, jak unikać zachowań, które mogą być kwalifikowane jako mobbing oraz jak radzić sobie w przypadku, gdy pojawia się podejrzenie o niedozwolone zachowania – informuje Anna Marucha.
Agora SA dokument "Polityka Agory SA w zakresie ochrony pracowników przed dyskryminacją i napastowaniem" wprowadziła już w 2003 roku. Jest on dostępny w intranecie spółki i zawiera m.in. wskazówki dotyczące postępowania w takich przypadkach. - Poszkodowani pracownicy mogą się zwracać bezpośrednio o pomoc do dyrektora ds. pracowniczych i dyrektora ds. prawnych – mówi Agata Staniszewska, rzeczniczka Agory SA. Nie ujawnia, czy w firmie ktoś z tych procedur skorzystał. Zapowiada jednak, że w związku z prowadzoną obecnie szeroką dyskusją na temat mobbingu, a także biorąc po uwagę czas, jaki upłynął od stworzenia dokumentu Agory, zmian legislacyjnych i praktyki, która przyniosła jasną interpretację zapisów prawa, zapisy "Polityki Agory SA w zakresie ochrony pracowników przed dyskryminacją i napastowaniem" mają być uaktualnione i udoskonalone. Ma to nastąpić w najbliższym czasie.
TVP SA wpisała tryb postępowania w razie stwierdzenia mobbingu do regulaminu pracy w 2009 roku. Pracownik, który uzna, że jest ofiarą mobbingu, ma prawo wystąpić z pisemną skargą do dyrektora biura zarządzania kapitałem ludzkim TVP SA z pominięciem drogi służbowej. Ten zaś w ciągu siedmiu dni musi powołać komisję do rozpatrzenia skargi. W razie stwierdzenia mobbingu dyrektor biura wraz z przełożonym sprawcy mobbingu decyduje o sposobie ukarania go. Jacek Rakowiecki, rzecznik prasowy TVP SA, podkreśla, że nadawca organizuje szkolenia z zakresu przeciwdziałania mobbingowi w szczególności dla kadry kierowniczej.
Jak informuje Tomasz Matwiejczuk, rzecznik telewizji Polsat, zarząd tej stacji podjął uchwałę o wprowadzeniu w firmie polityki antymobbingowej na początku 2012 roku. "Określa ona zasady postępowania w przypadku wystąpienia mobbingu oraz prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika związane z przeciwdziałaniem zjawisku mobbingu" - informuje rzecznik, ale szczegółów nie ujawnia.
Maciej Brzozowski, dyrektor public relations Grupy Bauer Media, zapewnia, że w razie skarg pracowników na mobbing natychmiast wdrażane są wewnętrzne procedury. "Mają one na celu z jednej strony zapewnienie pracownikom wsparcia i poczucia komfortu, a z drugiej umożliwiają jak najbardziej szczegółowe wyjaśnienie zgłaszanej sytuacji" – informuje Brzozowski.
(MW, 12.03.2015)










