Komorowski, Duda i Korwin-Mikke - o tych kandydatach na prezydenta media piszą najczęściej
Wyniki sondażu Millward Brown a liczba publikacji na temat kandydatów na urząd prezydenta (fot. IMM)
Bronisław Komorowski cieszy się największym poparciem społecznym, ale i najbardziej rozpala dziennikarzy - spośród wszystkich kandydatów na urząd prezydenta Polski to o nim media informują zdecydowanie najczęściej - wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów (IMM).
IMM sprawdził, jak często i w jakim charakterze (wydźwięk: neutralny, pozytywny i negatywny) w okresie od 3 lutego do 3 marca br. media (prasa, Internet i social media) pisały o kandydatach na fotel prezydenta. Liczba publikacji na temat danego polityka została zestawiona z jego poparciem społecznym (na podstawie sondażu Millward Brown TVN 24 z 3 marca br., na próbie tysiąca osób).
W sumie z analizy IMM wynika, że na temat kandydatów ukazało się 174 391 publikacji, z czego aż 143 301 w mediach społecznościowych, 25 768 w Internecie, 5 322 w prasie.
Najwięcej miejsca poświęcono prezydentowi Bronisławowi Komorowskiemu (56 444 wzmianek, z czego 44 675 w mediach społecznościowych, Internecie - 9 731, prasie - 2 038), który także prowadzi w sondażach wyborczych (46 proc. poparcia). Najczęściej publikacje na jego temat miały charakter neutralny (80 proc.). Pozytywne (11 proc.) dominowały nad negatywnymi (8 proc.).
Główny konkurent Komorowskiego, kandydat PiS - Andrzej Duda - który ma 27 proc. poparcia, zajął także drugą pozycję, jeśli chodzi o publikacje w mediach (42 608, z czego 36 430 w mediach społecznościowych, Internecie - 5 100, prasie - 1 078). Wzmianki na jego temat - podobnie, jak w przypadku obecnego prezydenta miały najczęściej neutralny charakter (81 proc.). Trzecie miejsce - jeśli chodzi o sondaże należy do Magdaleny Ogórek, kandydatki SLD (8 proc. poparcia). Natomiast w liczbie publikacji medialnych wyprzedza ją zdecydowanie Janusz Korwin-Mikke (4 proc. poparcia). W analizowanym okresie doczekał się on 14 896 wzmianek, podczas gdy kandydatka SLD miała ich 13 346. Kampanię wyborczą Magdaleny Ogórek, która konsekwentnie unika konfrontacji z mediami, analizujemy w tekście pt. "Mowa ciała" w najnowszym "Press".
Zarówno Ogórek, jak i Korwin, doczekali się głównie publikacji neutralnych (odpowiednio: 85 proc., 88 proc.).
Piątą pozycję w zestawieniu IMM zajął Paweł Kukiz (11 234 publikacje), podobnie, jak Korwin mający 4 proc. poparcia. Kolejny - jeśli chodzi o liczbę publikacji jest Janusz Palikot z TR (9 633 publikacji, 2 proc. poparcia), mimo mniejszego poparcia społecznego, niż np. Adam Jarubas z PSL (6 699 publikacji, 3 proc. poparcia), częściej eksponowany w mediach.
Kolejni kandydaci, jeśli chodzi o liczbę publikacji to: Grzegorz Braun (5 112), Anna Grodzka (4 663), Marian Kowalski (3 472), Jacek Wilk (3 202), Ryszard Kalisz (1 606), Waldemar Deska (1 173), Wanda Nowicka (428), Adam Słomka (120), Iwona Piątek (71), Balli Marzec (58), Włodzimierz Zydorczak (48), Kornel Morawiecki (42), Dariusz Łaska (40), Zenon Nowak (21).
(DR, 09.03.2015)










