Główne anteny TVP w grupie 16-59 tracą do Polsatu i TVN mniej niż w grupie 16-49
Array
W swojej grupie rozliczeniowej, obejmującej osoby w wieku 16-59 lat, główne anteny Telewizji Polskiej traciły w ub.r. do rywali mniej niż w tradycyjnej grupie komercyjnej 16-49.
Na rozszerzenie grupy rozliczeniowej o osoby w wieku 50-59 lat biuro reklamy TVP zdecydowało się w lutym ub.r. Pozostałe telewizje nadal stosują w rozliczeniach z klientami grupę 16-49, wprowadzoną na początku telemetrii w Polsce.
Największy średni udział w rynku w grupie 16-59 miał w ub.r. Polsat – 12,64 proc., a drugi był TVN z wynikiem 12,55 proc. Choć TVP 1 i TVP 2 znalazły się na trzecim i czwartym miejscu, wypadły w swojej grupie rozliczeniowej lepiej niż w 16-49. Jedynka miała bowiem w grupie 16-59 średnio 10,48 proc. udziału (podczas gdy w 16-49 tylko 9,08 proc.), a Dwójka – 8,82 proc. (8,18 proc.). Ponadto wśród 10 największych stacji w grupie 16-59 z udziałem 1,68 proc. pojawił się kanał TVP Seriale – który w grupie 16-49 był dopiero 11. (z wynikiem 1,55 proc.). Jak wskazuje wykres, w grupie 16-59 wyniki lepsze od zanotowanych w 2013 roku osiągnęły w 2014 roku kanały TV Puls i TVP Seriale.
Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement, w grupie 16-49 Polsat (13,3 proc. udziału) i TVN (12,95 proc.) miały większą przewagę nad resztą stacji. Łączny udział Jedynki i Dwójki w tradycyjnej grupie komercyjnej wyniósł w ub.r. 17,26 proc., podczas gdy w wybranej przez TVP grupie rozliczeniowej te anteny miały w sumie 19,3 proc. udziału.
Z grupy 16-59 jako podstawy rozliczeń telewizja publiczna korzysta też w br. Na razie TVP znalazła naśladowców tylko wśród wydawców prasy – zdecydowały się na to Wydawnictwo Bauer, spółka Polityka, Burda Media Polska i Bonnier Business Polska. Grupę 16-59 zarekomendowała Izba Wydawców Prasy.
(RUT, 14.01.2015)










