Akcja społeczna "Sweetie" triumfowała w Cannes Lions 2014
Awatar Filipinki Sweetie pomógł namierzyć tysiąc pedofili (fot. Canneslions.com)
Agencja Lemz Amsterdam, która za akcję "Sweetie" zgarnęła 14 nagród na festiwalu Cannes Lions 2014, została też uhonorowana nagrodą Grand Prix for Good za kampanie społeczne.
Kampania społeczna "Sweetie" ("Cukiereczek" ) przygotowana przez Lemz zebrała w sumie 14 nagród (sześć złotych w kategorii Cyber Lions, po dwie złote w kategoriach Direct Lions i Promo & Activation Lions, po jednej złotej w kategoriach PR Lions, Branded Content & Entertainment Lions, Media Lions, jedną srebrną w kategorii Promo & Activation Lions). Projekt został przygotowany na zlecenie organizacji walczącej z wykorzystywaniem dzieci. Stworzono wirtualny model 10-letniej dziewczynki o pseudonimie Sweetie. Wchodząc na fora internetowe i chaty dla pedofili jako młoda Filipinka, pomogła namierzyć tysiąc z nich. Nie wiedzieli, że pojawiająca się na ekranach dziewczynka to trójwymiarowy awatar. Sweetie przekazała policji materiał wideo przedstawiający wizerunki mężczyzn z 65 krajów, którzy proponowali jej seks przez Internet za pieniądze.
- Wiodącym motywem tegorocznej edycji Cannes było przekraczanie granic i misyjność reklamy, dlatego najwięcej szans na nagrody miały te prace, które naprawdę coś zmieniały w życiu, miały wpływ na rzeczywistość - relacjonuje Agnieszka Klimczak, p.o. dyrektor kreacji FCB Warsaw. - Nikt nie miał wątpliwości, że "Sweetie" jest właśnie taką kampanią, w kuluarach nie było dyskusji podważających zasadność tego wyboru – dodaje.
- Zanim dotarliśmy do Cannes, ta praca już miała opinię genialnej i nikt z tym nie próbował dyskutować - komentuje Arkadiusz Szulczyński, dyrektor kreacji w K2. - A ja mam trochę wątpliwości. Po pierwsze, to kampania społeczna, więc nie powinna być potraktowana na równi z pracami komercyjnymi. Po drugie, mam wrażenie, że trochę pomylono kreatywność z możliwościami technologicznymi - dodaje.
W kategorii Cyber Lions Grand Prix otrzymały aż trzy prace. Jedną z nich była seria "Live Test" marki Volvo Trucks. Agencja Forsman & Bodenfors przygotowała spoty nakręcone w ekstremalnych sytuacjach: np. w jednym aktor Jean-Claude Van Damme wykonuje szpagat na dwóch jadących obok siebie ciężarówkach. - To najbardziej zasłużona nagroda w tym konkursie - uważa Szulczyński. - Wszyscy pamiętamy szpagat Van Damme, a to trzy lata niezwykle konsekwentnych i przemyślanych działań - dodaje.
W Cyber Lions nagrodę odebrała też agencja Iconoclast za projekt "24 Hours of Happy". W teledysku, który można było oglądać przez jedną dobę, bohaterowie tańczyli do popularnej piosenki "Happy" Pharrella Williamsa. Ponadto w Cyber Lions doceniono agencję Creative Artists za kampanię "Fast Casual Dining" przeprowadzoną dla Chipotle Mexican Grill.
Grand Prix Press Lions odebrała londyńska agencja Adam & Eve DDB za projekt "Christmas Lunch" dla centrów handlowych Harvey Nicholas. W kampanii przedstawiono serię pięciu niepraktycznych prezentów (np. szczoteczka do zębów, korek do zlewozmywaka) opatrzonych podpisem "Sorry, I spent it on myself" ("Wybacz, pieniądze na prezent wydałem na swoje potrzeby").
W kategorii Outdoor Lions statuetkę otrzymała agencja Whybin\TBWA Group za projekt dla banku ANZ Banku. W ramach kampanii przekształcono bankomaty tego banku w "gay-friendly" (przyjazne homoseksualistom). ANZ Bank jest głównym sponsorem parady dla gejów i lesbijek Sydney Gay Mardi Gras, dlatego w kampanii chciał pokazać poparcie banku dla homoseksualistów.
Statuetkę w kategorii Media Lions otrzymała z kolei McCann Lima. Agencja przygotowała dla peruwiańskiej Coca-Coli akcję "Happy ID", w ramach której namawiała wymieniających dowód osobisty do uśmiechania się na zdjęciach robionych do dokumentu.
Agencją Roku została londyńska Adam & Eve DDB, Siecią Roku - Ogilvy & Mather, Holdingiem Roku - WPP. Tytuł Reklamodawcy Roku zdobył Steve Easterbrook z McDonald's.
(DR, 23.06.2014)










