Wydawcy prasy są przekonani, że czytelnicy będą coraz więcej płacić za ich treści
(fot. Archiwum)
Prasa nie umrze, a w najbliższych latach czeka ją cyfrowe odrodzenie - przekonywali uczestnicy wczorajszej konferencji zorganizowanej z okazji 20-lecia Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.
Już na wstępie konferencji "Re:Media 2014 - transformacja prasy w erze mediów cyfrowych" prezes Izby Wydawców Prasy Wiesław Podkański podkreślił, że główną wartością branży prasowej są redakcje, które potrafią weryfikować informacje. - Wszelkie próby w USA zastąpienia dziennikarzy prasowych blogerami i dziennikarstwem obywatelskim zakończyły się niepowodzeniem - mówił Podkański. Jak wynika z badania kondycji prasy przeprowadzonego przez instytut Millward Brown, Polacy cenią ją bardziej niż inne media, gdy szukają zweryfikowanych i pogłębionych informacji. Rośnie też skłonność do płacenia za te treści. W ciągu roku ma się niemal podwoić liczba osób, która kupi cyfrową wersję gazety lub czasopisma (ma wzrosnąć z 9,8 proc. badanych do 17,5 proc.). - Połączenie jakościowego kontentu z cyfrowym atrakcyjnym opakowaniem to będzie renesans prasy - przekonywał Jacek Czynajtis, prezes Optizen Labs.
Uczestnicy wczorajszej konferencji z niecierpliwością czekali na pierwsze dane o efektach wprowadzenia paywalla metrycznego przez Agorę (działa od lutego br.). Dyrektor rozwoju biznesu Agory Maciej Nowak podał, że 300 tys. użytkowników zapoznało się z ofertą płatnych treści wydawnictwa. Wśród tych, którzy wykupili subskrypcję, 32 proc. jest w wieku 25-34 lat. Ok. 10 proc. klientów stanowią ci, którzy trafili do serwisów Agory przekierowani z Google lub mediów społecznościowych. Najwięcej subskrybentów czyta treści z drukowanego wydania "Gazety Wyborczej", drugie w kolejności są serwisy lokalne. Z przedstawionej przez Maciej Nowaka statystyki ruchu wybranego dnia wynika, że o ile anonimowi, czyli niezarejestrowani użytkownicy przeczytali tego dnia średnio pięć artykułów, to subskrybenci - 17. - Nie zakładamy, że poprosimy o pieniądze wszystkich naszych użytkowników. Przede wszystkim chcemy policzyć czytelników, ludzi, a nie ciasteczka, a potem z nimi nawiązać kontakt - mówił Nowak. W najbliższym czasie Agora chce stworzyć nową logikę komunikacji z czytelnikami jej internetowych produktów.
Coraz więcej treści z wydania drukowanego za paywallem chce też zamykać Infor Biznes. Obecnie z "Dziennika Gazety Prawnej" w formie bezpłatnej można przeczytać w Internecie ok. 10 proc. tekstów. - W tym zakresie robimy wyraźny krok w tył i nasza polityka z udostępnianiem treści "DGP" za darmo będzie jeszcze bardziej restrykcyjna - mówił podczas swojej prezentacji Paweł Nowacki, zastępca redaktora naczelnego ds. serwisów internetowych i produktów elektronicznych.
(GK, 13.06.2014)










