Dział: PRASA

Dodano: Kwiecień 23, 2014

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wydawcy chcą zmian w prawie do walki z piractwem i pasożytnictwem w sieci

Wydawcy prasy chcą, aby zmiany prawa autorskiego, nad którymi pracuje  Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, znacznie wzmocniły ochronę prawną twórców materiałów prasowych, jak i samych wydawców.

- W dobie Internetu dotychczasowa ochrona praw autorskich materiałów tworzonych przez redakcja prasowe jest niewystarczająca - mówi Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy. - Zasada dozwolonego użytku pozwalająca serwisom internetowym na zamieszczanie materiałów prasowych niemal równolegle z ich pierwotnym opublikowaniem sprawia, że wydawcy ponoszą nakłady tworzenia treści, a zyski z ich upubliczniania czerpią internetowi piraci - mówi Hoffman.
Z badań przeprowadzonych przez wydawców na próbie artykułów z prasy codziennej wynika, że codziennie średnio 6 proc. tekstów, które ukazały się w dziennikach w wersji drukowanej oraz 27 proc. opublikowanych na ich stronach internetowych zostaje wykorzystane w Internecie bez odpowiedniej zgody wydawców. - Odbywa się to w formie piractwa polegającego na zwykłym kopiowaniu artykułu, pasożytnictwa zwanego ładnie kuracją tekstu, czyli przeredagowania materiału bez wnoszenia niczego własnego albo agregacji bez zamieszczania linków do materiałów źródłowych - tłumaczy Hoffman.
Dlatego walne zgromadzenie Izby Wydawców Prasy zwróciło się do ministra kultury o podjęcie pilnych działań, które poprawią ochronę praw autorskich twórców i wydawców. Proponują, aby w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych  uznać wydawców prasy za producentów treści. Takie rozwiązanie zrównałoby ich status prawny z producentami fono- i wideogramów, a więc dałoby więcej możliwości ochrony materiałów prasowych. Wydawcy chcą też jasnego zdefiniowania w prawie autorskim dozwolonego użytku, co pozwoliłoby ograniczyć powszechność i masowość naruszeń ich praw.
Po wysłaniu listu do ministra Izba Wydawców Prasy zamierza przygotować konkretne propozycje rozwiązań prawnych. Będzie do nich przekonywać osoby odpowiedzialne za proces legislacyjny. - Chcielibyśmy, aby polskie prawo autorskie i ochrona własności intelektualnej nadążały za zmianami, jakie wprowadzane są we Francji, Niemczech, Belgii czy Hiszpanii - dodaje Hoffman.

(GK, 23.04.2014)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: PRASA

Dodano: Kwiecień 23, 2014

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Mariusz Kowalewski naczelnym pisma wydawanego przez Niepokonani 2012

„Raptularz. Niepokonani 2012” jest miesięcznikiem

Mariusz Kowalewski został redaktorem naczelnym społeczno-gospodarczego miesięcznika „Raptularz. Niepokonani 2012”. Pod koniec kwietnia pismo ukaże się w nowym layoucie.

Mariusz Kowalewski zastąpił w "Raptularzu" Agatę Korycką, która rozstała się z redakcją pisma. Wydawcą miesięcznika jest stowarzyszenie Niepokonani 2012, które założyli przedsiębiorcy skrzywdzeni przez organy państwa. Ukazuje się od roku, ma profil społeczno-gospodarczy z pominięciem polityki i jest skierowane do osób poszkodowanych przez państwo. Miesięcznik ukazuje się w nakładzie 10 tys. egz. i jest sprzedawany tylko w rocznej prenumeracie (w cenie od 290 zł dla bibliotek do 990 zł dla kancelarii adwokackich). Nie można go kupić w kioskach, ale część nakładu jest rozdawana podczas spotkań stowarzyszenia Niepokonani 2012.
Mariusz Kowalewski był dziennikarzem programu reporterskiego TVN pt. "Superwizjer" (od grudnia 2010 roku do stycznia 2013 roku), pisał też do "Rzeczpospolitej" (w 2008 roku napisał cykl tekstów o prezydencie Olsztyna, który molestował seksualnie podległe mu urzędniczki). Od 2013 roku współpracuje z działem śledczym tygodnika "Wprost", co będzie robił nadal. Na maj planuje ponadto uruchomienie bloga Mariuszkowalewski.com, w którym będzie publikować swoje materiały śledcze dotyczące polityki i gospodarki.

(RUT, 23.04.2014)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo