Dział: INTERNET

Dodano: Marzec 24, 2014

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Hanna Lis w promocji kampanii społecznej Polpharmy

Hanna Lis twierdzi, że tekst w NaTemat.pl umieszczono bez jej wiedzy

W piątek w portalu NaTemat.pl pojawił się tekst o Hannie Lis będący elementem kampanii na temat wstrząsu anafilaktycznego prowadzonej przez Polfę Warszawa Grupa Polpharma. Dziennikarka informuje, że nic o tekście nie wiedziała. Naczelny NaTemat.pl potwierdza, że portal promuje tę kampanię.

"Przygotuj się na wstrząs anafilaktyczny! Hanna Lis: To najbardziej traumatyczne przeżycie, jakie kiedykolwiek miałam" - tekst z takim tytułem, wykorzystującym główne hasło kampanii sponsorowanej przez Polpharmę, pojawił się w piątek na głównej witrynie NaTemat.pl. Nad nim widniała belka: "Akcja partnerska". Taki opis portal stosuje do tekstów sponsorowanych oraz tzw. reklam natywnych. Po wejściu w materiał można było przeczytać, jak Hanna Lis opowiada o traumatycznym przeżyciu, jakim był dla niej wstrząs anafilaktyczny. Dziennikarka, która prowadzi "Panoramę" w TVP 2, twierdzi, że nic nie wiedziała o tekście i nie bierze udziału w żadnej kampanii. - Kilka tygodni temu wzięłam udział w zorganizowanej przez lekarzy konferencji na temat wstrząsu anafilaktycznego. Niczego jednak nie reklamowałam, mówiłam tylko o tym, jak bardzo potrzebna jest wiedza na temat anafilaksji - wyjaśnia. Tymczasem na blogu Smakolykialergika.pl w październiku 2013, gdy kampania ruszyła, można było przeczytać: "Ambasadorkami kampanii zostały Hanna Lis oraz Matylda Kirstein".
Tomasz Machała, redaktor naczelny NaTemat.pl, tłumaczy, że napis "Akcja partnerska" przy tekście o Hannie Lis tym razem oznacza akcję społeczną. - Kampania "Przygotuj się na wstrząs!" jest taką samą akcją społeczną jak kampania profilaktyki raka piersi czy szyjki macicy. W naszym tekście nie wymienialiśmy zresztą nazw żadnych leków ani ich producentów – dowodzi Machała.
Jednak natychmiast po telefonie dziennikarki "Presserwisu" do Machały tekst o Hannie Lis zniknął z głównej witryny portalu.
Tymczasem kampania "Przygotuj się na wstrząs!" nie jest prowadzona przez organizacje społeczne czy zdrowotne, ale jest akcją wymyśloną i sponsorowaną przez Polpharmę, producenta leków na alergię. Na swojej stronie Polpharma chwali się, że to program przez nią wymyślony, a Polskie Towarzystwo Alergologiczne objęło patronat. Za działania public relations wokół akcji odpowiada agencja Flywheel PR.
Portal NaTemat.pl jest w promocję kampanii aktywnie włączony. W grudniu dyskusję z udziałem ekspertów alergologów prowadził sam Tomasz Machała. Niedawno portal pisał o ruszającym Tygodniu Anafilaksji. 
Jacek Rakowiecki, rzecznik TVP, nie komentuje firmowania kampanii Polpharmy przez dziennikarkę telewizji publicznej. - Nie znam definicji określenia "akcja partnerska". Nie wiem, co ono oznaczało w tym konkretnym przypadku – mówi.
Dariusz Kubuj, strateg z firmy Kubuj Strategia, wyjaśnia, że biorąc pod uwagę standardy obowiązujące w Internecie, określenie "akcja partnerska" jest i tak eleganckim sposobem na poinformowanie odbiorców, że tekst jest sponsorowany. - Zazwyczaj sponsoring w serwisach internetowych jest ukryty. Pozostaje pytanie, czy dziennikarka programu informacyjnego powinna brać udział w przedsięwzięciu komercyjnym. Nie ma jednak powodu, by nie wierzyć Hannie Lis, że nie wiedziała o publikacji takiego tekstu. Może padła ofiarą manipulacji? - pyta Kubuj. 

(MW, 24.03.2014)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.