Starlink oblicza, że przestały spadać wydatki na reklamę telewizyjną
W 2013 rynek reklamy skurczył się o 4,5 proc. w porównaniu z 2012 rokiem - oszacował dom mediowy Starlink. To przekłada się na stratę budżetów w wysokości 328,5 mln zł. W czwartym kwartale ub.r. przestały spadać wydatki na reklamę w telewizji.
W 2013 roku największy negatywny wpływ na kondycję rynku reklamy miał spadek wydatków na reklamę branży telekomunikacyjnej, która wydała 20 proc. mniej niż rok wcześniej.
W ostatnim kwartale ub.r. zmniejszył się spadek wydatków reklamowych firm FMCG - do 5,3 proc. (z 8,1 proc. w trzecim kwartale). W 2014 roku jedynym sektorem FMCG, który zwiększył wydatki był sektor produktów do użytku domowego (wzrost o 8,7 proc.). W 2013 cały segment FMCG przeznaczył na reklamę o 93,3 mln mniej niż w roku 2012 (spadek o 5,2 proc.).
W 2013 roku liderem inwestycji reklamowych był handel. Wydatki tej branży wzrosły o 8,6 proc. (o 72,1 mln zł). Przede wszystkim na reklamę więcej wydawała branża e-commerce, a także sklepy i hurtownie spożywcze, oferujące wyposażenie oraz sprzęt AGD i RTV, markety budowlane i ogrodnicze.
W 2013 jedynym medium, które charakteryzowała wzrostowa dynamika przychodów był Internet (wzrost o 7,5 proc.). W 2013 roku podobny poziom przychodów reklamowych co w 2012 roku osiągnęło radio. Czwarty kwartał 2013 roku to pierwszy od dziesięciu kwartał, w którym zanotowano wzrost w reklamie telewizyjnej (wzrost o 0,3 proc.). W całym 2013 roku wydatki na reklamę telewizyjną skurczyły się o 3,6 proc.
(15.02.2014)










