Starlink: rynek reklamowy w pierwszej połowie br. skurczył się o 6,6 proc.
W pierwszej połowie 2013 roku rynek reklamowy w Polsce zmniejszył się o 6,6 proc., czyli o ponad 248 mln złotych wobec pierwszego półrocza ub.r. – wynika z raportu domu mediowego Starlink.
"Przewidujemy, że rynek reklamy nie odczuje w tym roku wyraźnej poprawy, natomiast pozytywne zmiany powinniśmy zacząć obserwować w 2014 roku" - prognozuje Lidia Kacprzycka, dyrektor zarządzająca Starlinka.
W pierwszym półroczu br. głównym czynnikiem przesądzającym o spadku na rynku reklamy były redukcje wydatków w sektorach: telekomunikacja, motoryzacja, podróże i turystyka, hotele i restauracje.
Branża telekomunikacyjna zredukowała wydatki o niemal jedną czwartą. Jak podaje Starlink, częściowo jest to efekt podwyższonej bazy ubiegłorocznej – szczególnie wysokiej aktywności sieci Orange podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.
Spadek wydatków FMCG wyhamował w drugim kwartale br. (spadek tylko o 0,6 proc.). W drugim kwartale poprawiła się dynamika wydatków reklamowych sektora finansów, lecz całościowo w pierwszej połowie roku budżety tej branży skurczyły się o 2,5 proc.
Na pozycję lidera pod względem inwestycji reklamowych awansował handel. W pierwszym półroczu ten sektor zwiększył wydatki o 2,5 proc. i był to największy wzrost, bo o 48,7 mln zł. Szczególnie rosły wydatki tego sektora na reklamę w telewizji i Internecie. Przede wszystkim zwiększyły budżety reklamowe sieci hipermarketów, marketów budowlanych i ogrodniczych oraz sklepy oferujące sprzęt AGD i RTV.
Wśród mediów wzrost przychodów reklamowych widoczny był jedynie w Internecie - o 7,8 proc. Najszybciej rozwijającą się kategorią reklamy w tym medium jest wideo in-stream. Z estymacji Starlinka wynika, że wartość tego formatu w pierwszym półroczu 2013 wzrosła o 55,4 proc. względem tego okresu ub.r.
Od ośmiu kwartałów spadają wpływy reklamowe telewizji, lecz dynamika tego spadku wyhamowała. W pierwszej połowie br. telewizja straciła 6,5 proc. przychodów, przede wszystkim z powodu znacznego ograniczenia wydatków przez sektor telekomunikacyjny. Redukcje budżetów najbardziej odczuły cztery największe ogólnopolskie stacje (w sumie 14,2 proc.). Z kolei TV 4, TVN 7, TV Puls miały przychody wyższe o 6 proc. i zwiększyły swój udział w rynku reklamy telewizyjnej z 6,5 proc. do 7,3 proc. Przychody reklamowe stacji tematycznych wzrosły o 15,7 proc., a ich udział w przychodach reklamowych całej telewizji wzrósł z 21,2 proc. do 26,3 proc. (BG)
(20.08.2013)










