Dział: PRASA

Dodano: Grudzień 05, 2012

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Dziennikarze dumni z zawodu, ale nie z wypełniania obowiązków

Większość polskich dziennikarzy (68 proc.) jest dumna z
wykonywanego zawodu i traktuje go jak misję, ale tylko 29 proc. uważa, że
wypełnia swoje obowiązki wobec społeczeństwa - wynika z badania polskiego
środowiska dziennikarskiego.

Badanie przeprowadzono w ramach międzynarodowego projektu "Zmiana w dziennikarstwie. Kultura dziennikarska w Rosji, Polsce i Szwecji". W Polsce objęło ono 500 dziennikarzy z różnych mediów. 62 proc. ankietowanych stwierdziło, że jakość dziennikarstwa w ostatnich latach spadła.
Wśród powinności dziennikarskich za najistotniejsze uznano: obiektywne prezentowanie informacji i przedstawianie różnych opinii (po 93 proc.), bycie niezależnym i krytykowanie niesprawiedliwości (po 91 proc.), kontrolowanie władzy publicznej (88 proc.), mówienie prawdy bez względu na konsekwencje (87 proc.), edukowanie społeczeństwa (86 proc.) oraz weryfikowanie rządowych deklaracji (85 proc.). Tylko 29 proc. badanych orzekło, że dziennikarze w Polsce wypełniają swoje obowiązki wobec społeczeństwa; przeciwnego zdania było 32 proc. (39 proc. nie udzieliło odpowiedzi na to pytanie).
Zdaniem respondentów dziennikarz nie powinien angażować się w politykę (86 proc. wskazań), przyjmować prezentów (ok. 55 proc.), współpracować z przedstawicielami działów reklamy i PR firm zewnętrznych (60 proc.), akceptować wpływu politycznego na medium (ponad 70 proc.).
Wśród czynników najbardziej zagrażających niezależności dziennikarskiej wskazano: niski poziom etyki zawodowej i to, że właściciele mediów oczekują zysków (po ponad 80 proc. wskazań), wzrastające tempo pracy (prawie 70 proc.), wpływ reklamodawców (ponad 60 proc.) i wpływ polityczny (60 proc.). Ponad połowa badanych uważa, że dziennikarze w ich redakcji nigdy nie spotkali się z presją polityczną. Ponad 20 proc. stwierdziło jednak, że bardzo często spotyka się z presją reklamodawców, a ponad 25 proc. - z ekonomicznymi interesami swojej redakcji.
Wyniki badania zaprezentowano wczoraj na konferencji "Zmiana w dziennikarstwie. Profesjonalizm i kultura dziennikarska w Polsce" zorganizowanej przez Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. (PAP, RUT)

(05.12.2012)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.