Branża badawcza z niewielkim wzrostem przychodów
Branża badawcza odnotowała w ub.r. 3-procentowy wzrost przychodów – wynika z najnowszego raportu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. To niewiele w porównaniu z danymi z roku 2010, kiedy to obroty firm badawczych skoczyły o 16 proc.
Tegoroczny raport zawiera szczegółowe dane o kondycji branży w 2011 roku i został sporządzony na podstawie danych z 55 firm badawczych. Jak z niego wynika, obroty branży wyniosły w ub.r. 731 mln złotych. W pierwszej piątce najlepiej zarabiających firm badawczych w Polsce (w rankingu opracowanym na podstawie analizy zleceń branży FMCG) znalazły się: AC Nielsen - 25 proc. udziału w rynku, Millward Brown SMG/KRC - 14 proc., GfK Polonia - 12 proc., Ipsos - 10 proc. oraz TNS Polska - 9 proc. Najwięcej na badania nadal wydaje sektor FMCG (42,5 proc.), drugi jest sektor zamówień publicznych (8,4 proc.), a trzecie miejsce zajmują media (7,7 proc.). Najwięcej badań wykonuje się metodą telefoniczną CATI (33 proc.), komputerową CAWI (21,3 proc.) oraz face-to-face (CAPI - 16 proc.).
PTBRiO publikuje swoje dane znacznie później niż Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku. Wedle raportu OFBOR z lutego br., sektor badawczy wzrósł w ub.r. o 3,6 proc., a obrót firm sondażowych wyniósł 575 mln zł. Raport OFBOR tworzony jest na podstawie informacji dostarczanych przez 18 zrzeszonych w nim firm. (MRYD)
(23.07.2012)










