Dział: INTERNET

Dodano: Czerwiec 14, 2012

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Polacy nie ufają mediom

Ponad 60 proc. Polaków nie wierzy treściom przekazywanym w radiu i telewizji - wynika z badania European Trusted Brands 2012. W przeciwieństwie do innych Europejczyków, Polacy zdecydowanie bardziej ufają informacjom pozyskanym z Internetu. Dziennikarzom ufa 32 proc. badanych.

W badaniu European Trusted Brands 2012 mieszkańcy 15 europejskich krajów, w tym Polski, zostali zapytani o zaufanie do mediów. Wyniki pokazują, że Polacy tradycyjne media darzą mniejszym zaufaniem niż Internet. Radiu i telewizji ufa w Polsce 37 proc. respondentów. Odwrotna tendencja występuje w innych krajach europejskich, gdzie media te darzy zaufaniem średnio co drugi ankietowany.
Prasie ufa w Polsce 38 proc. badanych (średnia europejska to 40 proc.).
Dużym zaufaniem cieszy się Internet. Wiadomościom z sieci ufa 56 proc. Polaków, wobec średniej europejskiej wynoszącej 45 proc.
Tak wyniki komentuje prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny: "Polacy mają zdecydowanie mniejsze zaufanie do radia i telewizji oraz nieco mniejsze do prasy w porównaniu do pozostałych Europejczyków. Wynika to przypuszczalnie z dwóch powodów. Pierwszy jest taki, że Polacy generalnie nie ufają instytucjom. Drugi to głębokie podziały polityczne w społeczeństwie rzutujące na rozgraniczenie mediów na »nasze« i »wasze«. Wyjątkiem jest Internet, któremu ufa znacznie większy odsetek rodaków, dużo większy także niż średnio u Europejczyków. Wynikać to może z tego, że internet jest jedynym prawdziwie interaktywnym medium, dzięki czemu Polak-indywidualista może żywić przekonanie, że sam decyduje o tym, co jest, a co nie jest ważne, atrakcyjne, prawdziwe. Większość polskich internautów sądzi, że jedynie w sieci można dotrzeć do sedna sprawy, bez interpretacji narzuconej przez niezbyt obiektywnych instytucjonalnych nadawców."
Dziennikarzom ufa w Polsce jedynie 32 proc. ankietowanych, to i tak więcej niż średnia europejska, która wynosi 28 proc.
European Trusted Brands to badanie konsumenckie, przeprowadzane w Europie przez "Reader’s Digest". Wzięło w nim udział 27 467 respondentów. Badanie realizowano metodą kwestionariusza online i wywiadów pocztowych. Respondenci zostali wybrani spośród bazy prenumeratorów miesięcznika "Reader’s Digest". (PR)

(14.06.2012)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.