W 2011 roku rynek reklamowy wzrósł o 1,9 proc. - oszacował Starlink
7,49 mld zł był wart rynek reklamowy w Polsce w 2011 roku. To o 1,9 proc. więcej, niż w 2010 roku (7,35 mld zł) - wynika z szacunków domu mediowego Starlink.
Wzrost ten był więc o wiele niższy niż w 2010 roku, w którym - według Starlinku - wyniósł 4,5 proc. Na tak niski wskaźnik wpłynął przede wszystkim spadek wydatków reklamowych w czwartym kwartale ubr.
Według szacunków domu mediowego, w ub.r. najbardziej zwiększyły się wydatki na reklamę w Internecie - o 18,8 proc. (w tym na reklamę w wyszukiwarkach - o 26 proc.). Wzrosły również wydatki na komunikację reklamową w kinach ( o 6,7 proc. głównie w drugim i czwartym kwartale), radiu (o 6,1 proc., głównie w trzecim kwartale).
Wydatki na reklamę w telewizji wzrosły w ub.r. tylko o 0,6 proc. (wobec 7,2 proc. w 2010 roku). Najgorszy był czwarty kwartał, w którym wydatki te spadły aż o 4,2 proc. w porównaniu z czwartym kwartałem 2010 roku. Spadek dotknął przede wszystkim największe stacje (TVP, Polsat i TVN), których sięgnął 9,8 proc., głównie za sprawą znacznych redukcji budżetów reklamowych w sektorze FMCG. Natomiast stacje tematyczne nadal odnotowują wzrost wydatków i ciągle powiększają swój udział w rynku reklamy telewizyjnej, z 15,6 proc. w ub.r. do 18,8 proc. rok wcześniej.
Podobnie jak w poprzednim roku, spadek wydatków reklamowych zanotowały: dzienniki (o 9,1 proc.), reklama zewnętrzna (o 4,6 proc.) oraz magazyny (o 4,5 proc.). Dwa ostatnie kanały uzyskały jednak dużo lepsze wyniki niż w 2010 roku.
Największy udział we wzrośnie wydatków reklamowych miały sektory: finanse, handel, produkty farmaceutyczne oraz odzież i dodatki. Ich nakłady w tym zakresie rosły nawet w czwartym kwartale. Natomiast wydatki branży FMCG spadły o 9,4 proc., głównie w wyniku redukcji budżetów koncernów międzynarodowych wynikającej z obaw przed kryzysem gospodarczym w Unii Europejskiej.
TW










