Kamil Stoch zyskuje na popularności, ale daleko mu do Adama Małysza
(Fot. www.eurosport.pl)
Skoczek narciarski Kamil Stoch odnotował w ub.r. najwyższy wzrost popularności, jednak to Adam Małysz jest wciąż najlepiej rozpoznawanym sportowcem - wynika z raportu "Sponsoring Monitor 2011/2012" ARC Rynek i Opinia.
Małysza rozpoznaje 66,1 proc. badanych. Drugim najpopularniejszym sportowcem jest kierowca Formuły 1 Robert Kubica, choć jego popularność spadła o 4,9 proc. - do 44,4 proc. Jeszcze więcej stracił na popularności Jerzy Dudek - o 6,7 proc., do 36,4 proc., a niewiele mniej – Mariusz Pudzianowski - o 4,5 proc., do 35,4 proc. Zyskali natomiast: Kamil Stoch (wzrost o 12,5 proc.) i tenisistka Agnieszka Radwańska (o 6,2 proc), ale wciąż pozostają poza pierwszą dziesiątką. Popularni są bokserzy: Tomasz Adamek (42,3 proc. wskazań) i Krzysztof "Diablo" Włodarczyk (30,1 proc.).
Najpopularniejszą dyscypliną sportową pozostaje piłka nożna - zainteresowanie nią deklaruje 52,7 proc. badanych. Jednak jej popularność spada, choć przed mistrzostwami Euro 2012 spodziewać by się można raczej wzrostu. - Popularność poszczególnych dyscyplin sportowych rośnie wtedy, gdy polscy sportowcy odnoszą w nich sukcesy, a w przypadku piłki nożnej dawno takich sukcesów nie było - komentuje Krzysztof Szczerbacz, ekspert ARC Rynek i Opinia.
Zainteresowanie skokami narciarskimi, mimo że w porównaniu z 2010 rokiem nieznacznie wzrosło (o 0,5 proc., do 40 proc.), w ciągu ostatnich siedmiu lat spadło o ponad 20 proc. Podobnie jest w przypadku Formuły 1 – od 2008 roku tą dyscypliną interesuje się o 15 proc. osób mniej (29,4 proc. wskazań). - Spadek zainteresowania Formułą 1 nie jest niczym zaskakującym, ma bowiem związek z wypadkiem jedynego polskiego reprezentanta – Roberta Kubicy. Z drugiej strony warto zauważyć, że samo wydarzenie było mocno nagłośnione, co spowodowało, że Polacy interesują się jego stanem zdrowia, czekają na finalne decyzje odnośnie do dalszej kariery sportowej – mówi Piotr Pietrzak, dyrektor zarządzający Havas Sports & Entertainment.
Najaktywniejszymi sponsorami wydarzeń sportowych są, według respondentów, marki: Tyskie, Orange, Warka, Adidas i Plus. Największz wzrost znajomości spontanicznej jako sponsorzy wydarzeń sportowych odnotowały: Biedronka (wzrost o 8,1 proc.), Warka (wzrost o 6,7 proc.) oraz Plus (wzrost o 3,1 proc.), a największy spadek: Lech (spadek o 5,9 proc.), Telekomunikacja Polska (spadek o 4,2 proc.). Dyscyplina, w której sponsorzy są najbardziej zauważalni, to piłka nożna (49,8 proc.).
Badanie "Sponsoring Monitor 2011/2012" zostało przeprowadzone metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej próbie 1814 osób w wieku 15–65 lat.
TW










