”The Wall Street Journal Europe” sztucznie zawyżał nakład
"The Wall Street Journal Europe"
Brytyjski dziennik ”The Guardian” ujawnił nieznane dotąd szczegóły dymisji Andrew Langhoffa, wydawcy europejskiej edycji dziennika ”The Wall Street Journal”.
Oficjalnie Langhoff zrezygnował, ponieważ miał wpływać na dziennikarzy, by napisali przyjazny artykuł o firmie współpracującej z wydawnictwem Dow Jones (wydawca ”WSJ”) przy projekcie edukacyjnym. ”The Guardian” odkrył jednak, że za niespodziewaną dymisją kryje się afera dotycząca manipulowania wysokością nakładu dziennika. Projekt edukacyjny polegał bowiem na sprzedawaniu tysięcy egzemplarzy gazety instytutom edukacyjnym po znacznie zaniżonych cenach, a w skrajnych przypadkach - na dopłacaniu przez Dow Jones za kolportowanie europejskiej edycji ”WSJ” wśród studentów. ”The Guardian” dotarł do danych, które wskazują, że w ub.r. ”The Wall Street Journal Europe" sprzedawał instytutom edukacyjnym średnio 41 proc. dziennego nakładu, czyli ok. 31 z 75 tys. egz. Straty poniesione w wyniku zaniżonej ceny lub darmowej dystrybucji wydawca tytułu rekompensował sobie wysokimi cenami reklam, których żądał na podstawie danych o wysokim nakładzie.
Wydawnictwo Dow Jones wydało oświadczenie, w którym napisano, że choć kierowany przez Langhoffa projekt był całkowicie legalny, to jednak "wywoływał złe wrażenie" i w związku z tym został zakończony.
(13.10.2011)










