Telewizje najwięcej zarobiły na Platformie Obywatelskiej
Sprzedaż czasu komitetom wyborczym przyniosła telewizjom ok. 12 mln zł. Ponad połowę tej kwoty przyniosły spoty Platformy Obywatelskiej.
Kampania wyborcza trwała od 5 sierpnia do 7 października, przy czym pierwsze reklamy telewizyjne pojawiły się 8 sierpnia. Według danych cennikowych przychody z tego tytułu wyniosły łącznie 16,8 mln zł, z czego TVP 1, TVP 2, Polsat i TVN uzyskały w sumie 15 mln zł (reszcie stacji przypadło 1,8 mln zł).
Telewizja publiczna nie udzielała komitetom wyborczym rabatów. W TVN upusty wyniosły 30 proc., a w Polsacie – 50 proc. Z uwzględnieniem tej poprawki łączne rzeczywiste przychody tych czterech stacji to 10,1 mln zł. Nawet po uwzględnieniu rabatów najwięcej zarobił Polsat – 3,69 mln zł. Przychody TVN z emisji spotów wyniosły 2,88 mln zł, Jedynki – 2,6 mln zł, a Dwójki – 890 tys. zł.
Najwięcej komitetów wyborczych reklamowało się w telewizji publicznej. Zarówno w Jedynce, jak i Dwójce spoty umieszczały: Platforma Obywatelska, Prawo i Sprawiedliwość, Ruch Palikota, Sojusz Lewicy Demokratycznej, Polskie Stronnictwo Ludowe, Polska Jest Najważniejsza i Nowa Prawica. W Polsacie pojawiły się reklamy pięciu ugrupowań: PO, PiS, SLD, Ruchu Palikota i Nowej Prawicy. Najmniej klientów miał TVN: PO, PiS i SLD.
W każdej stacji największym reklamodawcą była PO. Ta partia otwiera też ranking łącznych wydatków na telewizyjną kampanię wyborczą – przeznaczyła na spoty 8,9 mln zł, czyli o 1 mln zł więcej, niż pozostałe ugrupowania razem (te kwoty nie uwzględniają rabatów).
Dane: Nielsen Audience Measurement. (RUT)
(12.10.2011)










