"Sekrety Nauki" to nowy popularnonaukowy tabloid z G+J
Fragment okładki pierwszego numeru magazynu "Sekrety Nauki"
Dziś na rynku debiutuje kolejny miesięcznik popularnonaukowy - "Sekrety Nauki", wydany przez G+J Polska. A zaledwie dwa miesiące temu pojawiło się na rynku podobne pismo – "Świat Wiedzy" Wydawnictwa Bauer.
G+J wydaje już miesięcznik popularnonaukowy "Focus". Ten sam zespół pracuje na nowym pismem. Kierownictwo nad pierwszymi numerami "Sekretów Nauki" powierzono Michałowi Wójcikowi, redaktorowi naczelnemu "Focusa". Wydawca nie uważa, że nowe pismo zaszkodzi pozycji "Focusa". – Miesięcznik "Sekrety Nauki" powstał jako dopełnienie grupy wydawniczej "Focusa". Różni się layoutem, zawartością merytoryczną i sposobem przygotowywania informacji – wyjaśnia Agata Materkowska, wydawca "Focusa". - To pismo bardziej "popularne" aniżeli "naukowe". Skierowane jest do osób, którym nauka dostarcza rozrywki. Tytuł jest inaczej pozycjonowany: jako swoisty popularnonaukowy tabloid, z treściami łatwymi do konsumpcji – dodaje Materkowska.
Pierwszy numer "Sekretów Nauki" ukaże się w nakładzie 190 tys. egz. i cenie 4,99 zł. Tyle samo kosztuje pojawiający się od lipca "Świat Wiedzy" Bauera - wydawca ten ogłosił, że pierwsze dwa numery jego tytułu miały średnią sprzedaż na poziomie 148,5 tys. egz. W pierwszym półroczu br. średnie rozpowszechnianie płatne razem "Focusa" wyniosło 103,8 tys. egz. (ZKDP). To by oznaczało, że tytuł ten stracił pozycję lidera segmentu na rzecz pisma Bauera. Jednak G+J uważa, że na tym rynku wciąż jest luka. – Widzimy niesamowity rozwój kanałów tematycznych; prasę codzienną, która wprowadza całe sekcje naukowe; wydarzenia kulturalne poświęcone nauce, jak festiwale naukowych filmów dokumentalnych. To nie tylko interesujący kontent, ale również głęboki nurt – zaznacza Agata Materkowska.
Zdaniem Moniki Rychlicy, head of non-broadcast media w Initiative Warszawa, segment pism popularnonaukowych nie jest jednak tak pojemny. – Rynek reklamy na pewno się nie rozdwoi. Jeśli wydawca stał przed dylematem: wypuścić na rynek nowe pismo czy zainwestować w starszy, uznany tytuł, to moim zdaniem powinien zdecydować się na to drugie – mówi Rychlica.
Poza tymi trzema tytułami w segmencie pism popularnonaukowych są m.in. "Wiedza i Życie", "Świat Nauki" (oba wydaje Prószyński Media) oraz "21. Wiek" (Amconex). Ich średnia sprzedaż w pierwszym półroczu wyniosła odpowiednio: 30,2 tys., 17 tys. i 25,5 tys. egz. (dane ZKDP).
SK










