Specjaliści zalecają wstrzymanie kampanii do zakończenia uroczystości żałobnych
Specjaliści z domów mediowych rekomendują swoim klientom wstrzymanie kampanii reklamowych do czasu zakończenia uroczystości żałobnych.
- Jeśli pogrzeb prezydenta odbędzie się w sobotę, warto powstrzymać się z kampaniami do niedzieli – radzi Tadeusz Żórawski, prezes domu mediowego Universal McCann. Podobne rekomendacje klientom przekazali przedstawiciele Macroscope OMD. – Do końca tygodnia w mediach będą dominowały w mediach programy o żałobie i tragedii. Nie jest to dobry kontekst dla reklam – wyjaśnia Beata Szcześniak, dyrektor zarządzająca Macroscope OMD. Zaznacza jednak, że ostateczne decyzje podejmują sami klienci. Żórawski już w sobotę o godz. 13 wysłał do klientów list, w którym zalecał wstrzymanie reklam. - Wszyscy nasi klienci przyjęli to ze zrozumieniem i wycofywaliśmy zlecenia – mówi Żórawski. - Doradzamy to również mediom, z którymi współpracujemy. Choć zdajemy sobie sprawę, że to trudna decyzja. W sytuacji kryzysu zaprzestanie ukazywania się reklam przez tydzień oznacza dla nich poważne ograniczenie przychodów – dodaje. Roman Jędrkowiak, były szef marketingu ING Banku Śląskiego, który prowadzi firmę konsultingową CMO of the Year, zaleca zdrowy rozsądek: - Reklamodawcy krótką przerwą powinni uczcić pamięć ofiar, a potem mogą powrócić do realizacji kampanii. Kiedy dokładnie i w jaki sposób to indywidualna kwestia. Można przerwać kampanię wizerunkową lub w ogóle z niej zrezygnować. Jeśli jednak ktoś zamówił tony ryb do sklepów, to nie może przerwać działań reklamowych na długo – dodaje Jędrkowiak. Paweł Sawicki, dyrektor zarządzający domu mediowego Media Direction OMD, zauważa, że sytuacja każdego klienta jest inna. – Tym, którzy prowadzą neutralne kampanie, polegające na pokazywaniu produktu, zalecamy powrót z reklamami od czasu, gdy zaczną je emitować stacje. W przypadku humorystycznych kreacji czy reklam z elementami jednoznacznie kojarzonymi z tragedią, na przykład z samolotami, doradzamy wstrzymanie się do końca żałoby – mówi Sawicki. Zgadza się z tym Jędrkowiak: - Na miejscu działu marketingu Polkomtelu, który promował markę Simplus spotem o samolocie i czerwonoarmistach, zrezygnowałbym z dalszej emisji tych reklam. Przedstawiciele Polkomtelu pytani, czy mają taki zamiar, przekazali, że na czas żałoby reklamy te zdjęto we wszystkich mediach. Z naszych informacji wynika, że wczoraj dział marketingu Polkomtelu rozważał rezygnację z tej kampanii i przygotowanie nowej. Jak poinformowała Katarzyna Kusiak z biura prasowego Polkomtelu, ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła. O wycofaniu swojej kampanii wizerunkowej ze wszystkich stacji telewizyjnych w tygodniu żałoby zdecydowała Ikea. Kampanie wycofały także m.in. Grupa Żywiec, Ferrero, a operator programu lojalnościowego Payback wraz z partnerami wstrzymał planowany na 14 kwietnia start promocji ”5 razy więcej punktów”.(MŁ, MAZ, 13.04.2010)










