Rynek reklamy online wart był w pierwszym półroczu 658 mln zł
Wartość polskiego rynku reklamy internetowej osiągnęła w pierwszym półroczu 2009 roku 658 mln zł – wynika z badania AdEx firm PricewaterhouseCoopers i IAB Polska. Oznacza to wzrost o 12 proc. w porównaniu z pierwszą połową roku 2008.
Według Marcina Kałkuckiego, starszego menedżera w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i technologii firmy PricewaterhouseCoopers, kryzys gospodarczy, który doprowadził do spadków w skali całego polskiego rynku reklamy, w najmniejszym stopniu dotknął sektor reklamy internetowej. – Choć dynamika wzrostów na poziomie kilkudziesięciu procent rocznie to już w tej chwili historia, Internet pozostaje w ofensywie, osiągając kilkunastoprocentowy wzrost w bardzo trudnym okresie – mówi Kałkucki. Reklama graficzna (display) wciąż pozostaje najpopularniejszą formą reklamy internetowej – generuje prawie 50 proc. przychodów z działań reklamowych online. W ramach tej kategorii wciąż dominują formy wbudowane w treść strony, których udział wyniósł prawie 70 proc. Z segmentu reklam w wyszukiwarkach (SEM) pochodziło 25 proc. tegorocznych przychodów reklamowych online. Autorzy badania spodziewają się szybkiego wzrostu tej formy reklamy. Dla porównania, w Wielkiej Brytanii udział reklamy SEM w wydatkach na reklamę online wynosił w pierwszym półroczu br. 63 proc. W ramach badania AdEx analizowany jest też udział reklamy efektywnościowej (CPA) w całkowitych przychodach podmiotów biorących udział w badaniu. W pierwszym półroczu 2009 roku odsetek całkowitych przychodów z reklamy w modelu CPA wyniósł prawie 10 proc. (rok wcześniej – 7,5 proc.). W tegorocznej fali badania wzięło udział 31 podmiotów. Po uwzględnieniu dodatkowych uczestników badania wzrost wydatków na reklamę w sieci wyniósł 14 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2008 roku.(KRZ, 06.11.2009)










