Październik br. może być miesiącem, w którym "Fakty" wyprzedzą "Wiadomości"
Po 28 dniach października średnia widownia "Faktów" TVN jest większa, niż "Wiadomości" TVP 1 – wynika z danych AGB Nielsen Media Research.
Przewaga jest niewielka, ale w skali prawie całego miesiąca ”Fakty” osiągnęły ją po raz pierwszy. W dniach 1-28 października oglądało je co wieczór średnio 4,62 mln osób (o 480 tys. więcej niż w tym okresie ub.r.). ”Wiadomości” miały w tym czasie średnio 4,60 mln widzów (o 140 tys. mniej, niż rok temu). ”Wydarzenia” Polsatu przyciągały 3,03 mln osób (wzrost o 320 tys.), a ”Panorama” TVP 2 – 1,26 mln (dane tego programu za ub.r. są nieporównywalne, bo ukazywał się wtedy o zupełnie innej porze). ”Fakty” były także liderem udziału w rynku – wybierało je 33,2 proc. osób oglądających w czasie ich nadawanie telewizję (pod tym względem ”Fakty” po raz pierwszy wyprzedziły ”Wiadomości” w listopadzie ub.r.). Główny program informacyjny Jedynki miał 31,1 proc. udziału w rynku, ”Wydarzenia” – 22,4 proc., a ”Panorama” – 13,5 proc. Innego lidera programów informacyjnych wskazują jednak badania TNS OBOP. Według danych tego instytutu nadal górą są ”Wiadomości” z przewagą 900 tys. widzów: serwis TVP 1 ogląda bowiem 4,9 mln osób, a TVN – 4 mln. Instytuty badawcze nie umieją wyjaśnić, skąd biorą się różnice w wynikach ich badań. To, że AGB Nielsen Media Research i TNS OBOP mają inaczej skonstruowane panele badawcze, nie tłumaczy, dlaczego podawana przez obie firmy widownia głównych programów informacyjnych różni się o ok. 0,5 mln osób. Na rynku pojawiają się apele o stworzenie jednego standardu badania telemetrycznego – w lipcu br. temat podniosło Stowarzyszenie ProMarka.(RUT, 30.10.2009)










