Kongres Kultury Polskiej: jak przywrócić kulturotwórczą rolę mediom
25.09.2009, 08:23
Jak sprawić, by media odgrywały jeszcze jakąkolwiek rolę w tworzeniu kultury – zastanawiali się wczoraj uczestnicy jednego z paneli dyskusyjnych zorganizowanego w ramach Kongresu Kultury Polskiej w Krakowie.
Prowadzący panel, publicysta ”Polityki” Jacek Żakowski, zwrócił uwagę, że telewizje nie relacjonują krakowskiego Kongresu, co jest przejawem ewolucji mediów w kierunku kiczu. Jego zdaniem media rozwijają kulturę ”prostactwa, awantury, piekła i chamstwa”. Psycholog społeczny Janusz Czapiński zwrócił ironicznie uwagę, że być może tak małe zainteresowanie telewizji Kongresem jest dlatego, że 80 proc. osób nim zainteresowanych bezpośrednio w nim uczestniczy. Jednak medioznawca Wiesław Godzic twierdził, że nie dostrzega kiczu w mediach, bo przecież każdy ma możliwość wyboru i nie musi oglądać tego, co oferują główne kanały telewizyjne. W swoim wystąpieniu przedstawił on cztery pomysły na poprawę jakości mediów: w prawie autorskim należy zadbać nie tylko o interes twórców, ale też interes publiczny; potrzebne są radykalne zmiany w strukturze mediów publicznych; należy prowadzić edukację medialną; regulatorzy rynku medialnego powinni otrzymać nowe zadania. Medioznawca Tomasz Goban-Klas zwrócił uwagę, że niedocenionym medium kulturotwórczym pozostaje radio. – Jeżeli coś ratuje nasz język, to właśnie radio – mówił Goban-Klas. Maciej Strzembosz, prezes Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, zwrócił uwagę na fakt, że Polska łoży zbyt mało na media publiczne w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej. –W kulturę trzeba inwestować tak jak w autostrady, bo jest infrastrukturą komunikacji społecznej. Mamy takie samo prawo do czystego języka, jak do czystej wody, więc trzeba w nią inwestować jak w ochronę środowiska – mówił Strzembosz. Andrzej Skworz, redaktor naczelny miesięcznika ”Press”, apelował: - Odbierzmy media publiczne politykom. Niech na stanowiska do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i do zarządów TVP i Polskiego Radia ogłaszane są otwarte konkursy, transmitowane na przykład w TVP Info. Reżyserka Agnieszka Holland zwracała się do polityków: - Czas z was zdjąć ten obowiązek, z którym nie jesteście sobie w stanie poradzić. Czas powiedzieć dość. Media publiczne muszą być oddane społeczeństwu – mówiła Holland.(GK, 25.09.2009)
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter










