Spadek budżetów reklamowych większy niż zapowiadano
Cięcia budżetów reklamowych pogłębiają się; w drugim kwartale br. rynek reklamy notował kolejne spadki - obserwują specjaliści z domu mediowego ZenithOptimedia Group, którzy przygotowali nowe prognozy dla naszego rynku reklamy.
Prognozowany w czerwcu spadek wydatków reklamowych w mediach na -4,2 proc. ZOG skorygował teraz do -6 proc. Największe spadki przychodów reklamowych w drugim kwartale odnotowały prasa (-17 proc.) i magazyny (-13 proc.). Spadek wpływów widać też w telewizji i radiu (-6 proc.). Jedynie Internet zarobił więcej: o 15 proc. Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia Polska, obserwuje, że mimo mniejszych budżetów reklamowych w prasie ceny powierzchni nieznacznie rosną, co wynika z tego, że gazety i magazyny ze względu na ponoszone koszty stałe muszą utrzymać określony poziom dochodowości. Zdaniem Potrzebowskiego trend przesuwania środków reklamowych z prasy do Internetu będzie się jednak pogłębiał. Natomiast w 2010 roku specjaliści z ZenithOptimedia zakładają nieznaczny – na poziomie 0,5 proc. - wzrost rynku reklamowego. Rok 2011 powinien być ich zdaniem okresem, w którym rynek podniesie się po kryzysie – ZOG zakłada wtedy wzrost rynku reklamy na poziomie ok. 8 proc. Ponadto analitycy ZOG przewidują, że ceny reklam w telewizji, radiu i na outdoorze spadną, natomiast w Internecie wzrosną. W prasie i magazynach ceny będą na poziomie podobnym jak w 2008 roku. Kina – ocenia ZOG - nie powinny wprowadzać dużych zmian w cenach do końca 2009 roku.(MŁ, 10.09.2009)










