Cennikowo przychody Brokera i Agory wzrosły, realnie rynek radiowy się kurczy
20.07.2009, 08:28
Według danych cennikowych Broker FM SA i Grupa Radiowa Agory w pierwszym półroczu br. miały większe przychody ze sprzedaży reklamy radiowej, niż w tym okresie ub.r. Reszta głównych nadawców zanotowała spadek.
Z danych Expert Monitora (bez uwzględnienia rabatów i autopromocji) wynika, że wpływy Brokera, lidera na rynku reklamy radiowej, wyniosły w pierwszym półroczu br. 269,2 mln zł – o 6 proc. więcej, niż w ub.r. Na drugie miejsce spadł Eurozet z przychodami 264,3 mln zł (spadek o 9 proc.). Grupa Radiowa Time (ZPR SA) uzyskała 221,5 mln zł (spadek o 4 proc.), Grupa Radiowa Agory – 121,7 mln zł (wzrost o 3 proc.), a Polskie Radio SA – 71,1 mln zł (spadek o 15 proc.). Łączne przychody wszystkich rozgłośni monitorowanych przez Expert Monitor wyniosły 1,01 mld zł – o 2 proc. mniej, niż przed rokiem. Maciej Teliszewski, dyrektor zarządzający CR Media Consulting i pełnomocnik zarządu Internet Group SA, zaznacza, że danym cennikowym nie można ufać – bo nie uwzględniają kilkudziesięcioprocentowych rabatów. – Na podstawie danych cennikowych skorygowanych o rabaty szacuję, że wpływy z reklamy radiowej w pierwszym półroczu mogły być nawet o około 25 procent niższe, niż rok temu – mówi Teliszewski. W Ad.media Raporcie za pierwszy kwartał br. firma CR Media Consulting SA oszacowała spadek rynku reklamy radiowej o 7,5 proc. – Pierwszy kwartał szedł jeszcze siłą rozpędu po ubiegłym roku, ale w kwietniu i maju kryzys dał się wyraźnie we znaki i wydatki radiowe radykalnie stopniały. Trudno też przewidzieć, jak sytuacja na rynku będzie wyglądała jesienią, gdyż dziś nikt poważny nie jest w stanie przedstawić rzetelnych prognoz gospodarczych, nie mówiąc już o wydatkach reklamowych – wyjaśnia Maciej Teliszewski. – To mało prawdopodobne oceny – uważa Marek Dworak, do czerwca prezes zarządu spółki Broker FM. – W pierwszym półroczu, dzięki lekkiemu wzrostowi w drugim kwartale, rzeczywiste przychody Brokera były na poziomie ubiegłorocznym. A skoro należy do nas 30 procent rynku (27 proc. według danych cennikowych – przyp. red.), to konkurenci musieliby radzić sobie znacznie gorzej, żeby wynikł taki spadek – argumentuje. Grupa Radiowa Agory, drugi nadawca, którego cennikowe wpływy wzrosły, nie komentuje danych za pierwsze półrocze. – O wynikach spółki poinformujemy 13 sierpnia – mówi rzeczniczka prasowa Agory SA Urszula Szwed-Strych. Według Macieja Teliszewskiego z CR Media Consulting rynek reklamy radiowej skurczy się w tym roku o co najmniej 20 procent.(RUT, 20.07.2009)
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter










