Springer powinien złożyć autokorektę dla e-wydań ”Dziennika” za styczeń i luty br.
27.04.2009, 08:25
Rozpowszechniane w ramach akcji promocyjnej dla klientów Era Biznes e-wydania ”Dziennika” (Axel Springer Polska) nie spełniają wymagań prenumeraty e-wydań i w związku z tym nie mogą one podwyższać nakładu sprzedaży gazety.
Sprawą kwalifikowania e-wydań ”Dziennika” do właściwej formy rozpowszechniania zajmował się zarząd Związku Kontroli Dystrybucji Prasy na wniosek Agory SA (wydawca m.in. ”Gazety Wyborczej”). Agora zauważyła, że w deklaracjach za styczeń i luty br. w rubryce e-prenumerata ”Dziennika” wykazano znacznie więcej egzemplarzy niż w grudniu ub.r. Podczas gdy w grudniu 2008 roku było to 61 egz., to w styczniu br. liczba ta wzrosła do 5373 egz., a w lutym – do 5451 egz. (dane ZKDP). Agora argumentowała, że egzemplarze zakupione przez PTC, operatora sieci Era, podlegają dalszej odsprzedaży klientom (tzn. prenumerata jest wliczona w abonament), a zgodnie z postanowieniami Regulaminu ZKDP do prenumeraty e-wydań zalicza się egzemplarze sprzedane przez wydawcę zamawiającemu bez prawa dalszej odsprzedaży. Ponadto wliczenie tej prenumeraty do abonamentu uniemożliwia zweryfikowanie wymaganej ceny minimalnej, która stanowi 30 proc. średniej ceny egzemplarzowej. Springer broniąc się, informował, że e-wydania zostały sprzedane do e-Kiosku (za jego pośrednictwem wydawca ”Dziennika” sprzedał e-wydania dla PTC), a zamówienia składane są przez abonentów Ery w sposób świadomy, niezależnie od zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Zarząd nie uznał tej argumentacji. Stwierdził bowiem, że egzemplarze e-wydań rozpowszechniane w ramach akcji promocyjnej >>e-wydanie ”Dziennika” dla klientów Era Biznes<< są bezpłatne dla ostatecznego odbiorcy, więc nie spełniają wymagań e-prenumeraty. Przy tego typu transakcjach najwłaściwszą formą byłoby wykazanie sprzedanych w ten sposób egzemplarzy w rubryce ”inne płatne formy rozpowszechniania”, ale Regulamin ZKDP nie przewiduje takiej formy dla e-wydań. Obecnie rozpowszechnianie e-wydań może być wykazywane w deklaracjach ZKDP tylko w trzech rubrykach: sprzedaż egzemplarzowa, prenumerata i dystrybucja bezpłatnych. Doprecyzowaniem Regulaminu ZKDP mają się zająć wydawcy na kolejnym zjeździe 25 czerwca. Do tego czasu obowiązywać będzie interpretacja ZKDP. Springer powinien więc złożyć autokorektę. Niewłaściwie zakwalifikowane egzemplarze może wykazać albo w bezpłatnych formach (przy spełnieniu pewnych warunków), albo nie wykazywać ich w ogóle. Wydawca ma też prawo wstrzymać się z decyzją do czasu uchwalenia odpowiednich regulacji na czerwcowym zjeździe ZKDP. Springer nie chciał komentować tej sprawy.(AW, 27.04.2009)
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter










