Dział: REKLAMA

Dodano: Marzec 24, 2009

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Konferencja Media Trendy: wydatki na reklamę w Internecie przekroczyły miliard złotych rocznie

Po raz pierwszy w historii polskiego Internetu wpływy reklamowe przekroczyły miliard złotych – ogłosili podczas konferencji Media Trendy przedstawiciele IAB Polska i PricewaterhouseCoopers.

Firmy przedstawiły wyniki badania AdEx 2008, którym objęto 29 podmiotów oferujących reklamę w Internecie (także Google, ale w tym jednym przypadku wzięto pod uwagę dane szacunkowe). Łącznie firmy te zarobiły na reklamie internetowej 1,17 mld zł. To o 58 proc. więcej, niż w 2007 roku. Dominującą formą reklamy w Internecie była reklama graficzna – 40 proc. Internetowe spoty wideo stanowiły 7 proc. (w tym zakresie zbadano 12 firm). Najwięcej na reklamę wydała branża finansowa – 13 proc., telekomy – 10 proc., motoryzacja – 8 proc. Dość mało w porównaniu z Europą Zachodnią wydają na reklamę w polskim Internecie producenci żywności – 3 proc. Przedstawiciele IAB i PwC przedstawili po raz pierwszy wyniki IAB CreativeEx, badania określającego wydatki na kreację w sieci. Polska jest drugim po Włoszech krajem w Europie, gdzie zostało ono przeprowadzane. Objęto nim 18 agencji interaktywnych. Ich wpływy w 2008 roku z tytułu kreacji dla potrzeb Internetu wyniosły 101,9 mln zł (a z uwzględnieniem planowania i zakupu mediów – 126,6 mln zł). Uczestnicy wczorajszej konferencji oczekują, że mimo kryzysu Internet nadal będzie się rozwijał. Przekonywał o tym gość specjalny konferencji Nikesh Arora - president EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) operations and senior vice-president Google. Zwraca on uwagę na stale rosnącą liczbę użytkowników sieci, ciągle wzrastające zaufanie internautów do Internetu jako medium oraz wzrost sektora e-commerce. Paneliści próbowali wczoraj ocenić, w jaki sposób kryzys wpłynie na inne media oraz branżę reklamową. Uczestnicy byli zgodni, że nie dotknie on naszego rynku w takim stopniu, jak w USA czy Europie Zachodniej. Jacek Czynajtis, były wiceprezes Muratora SA, pocieszał wydawców prasy, że cięcie budżetów reklamowych nie zawsze musi oznaczać radykalny spadek wpływów. Ale media muszą się uaktywnić i zaproponować reklamodawcom nowatorskie rozwiązania na miarę trudnych czasów. Dariusz Karłowicz, dyrektor zarządzający ds. marketingu Allianz Polska, apelował do mediów o dystans potrzebny w obecnej sytuacji. - W przeciwieństwie do wielkiego kryzysu z ubiegłego wieku, obecny najdramatyczniej przedstawiają dziennikarze – zwrócił uwagę Karłowicz. - Bo wzięli kredyty we frankach i przyszło im płacić raty wyższe o kilkaset złotych. Choć wcale nie są najuboższą grupą społeczną. To przecież zakrawa na egoizm – dodał. Uspokajał też Paweł Kastory, prezes grupy reklamowej Corporate Profiles DDB: - Proszę zauważyć, że to, co się dzieje w finansach, te wszystkie nieprawidłowości, jak sprawa Madoffa, zdarzały się także wcześniej. Stąd uważam, że kryzys ma podłoże psychologiczne. Wśród tych, którzy go wywołali, był choćby Barack Obama, który wykorzystał kryzys na swoją korzyść w kampanii wyborczej. Teraz by zapobiec temu, co zostało wywołane, potrzebne nam jest bardzo dużo optymizmu – podkreślił Kastory. Konferencję Media Trendy 2009 zorganizowały Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz ”Puls Biznesu”. (więcej)

(MŁ, 24.03.2009)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.