Polski rynek outdooru wart był w 2008 roku ponad 707 mln zł
Wartość rynku reklamy zewnętrznej - liczona bez wydatków na reklamę tranzytową – wyniosła w 2008 roku 668,89 mln zł, czyli o 7 proc. więcej, niż rok wcześniej – podała Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej.
Taką wartość polskiego outdooru Izba wyliczyła na podstawie danych finansowych pochodzących tylko od pięciu największych firm (AMS SA, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of Home Media, News Outdoor Poland) oraz firm: Business Consulting, CAM Media SA, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media/Publiprox. W ub.r. ponad dwie trzecie reklam zlecały branże: telekomunikacyjna (18,04 proc.), handlowa (16,31 proc.), rozrywkowa (15,41 proc.), żywnościowa (11,92 proc.) i motoryzacyjna (7,86 proc.). Najczęściej reklamowano produkty: systemy telefonii komórkowej (14,56 proc.), sieci handlowe, hipermarkety i galerie handlowe (13,67 proc.), samochody (6,47 proc.), stacje telewizyjne (4,31 proc.) oraz odzież i obuwie (4,26 proc.). Z raportu Izby wynika, że w ostatnich dwóch latach znacznie zmalały wydatki na reklamę zewnętrzną prasy codziennej, a wzrosły na telewizje i Internet. ”Może to świadczyć o zmniejszającej się roli gazet codziennych jako pierwszorzędnego źródła informacji” - stwierdzono w raporcie. Wartość rynku reklamy tranzytowej (na środkach komunikacji) wyniosła w 2008 roku 38,26 mln zł - o ponad 13 proc. mniej, niż rok wcześniej. Te dane pochodzą od trzech firm: AMS SA, Business Consulting i CAM Media SA. Od tego roku IGRZ w swoich raportach będzie już podawała wartość rynku outdooru łącznie, wliczając reklamę tranzytową.(ZAW, 29.01.2009)










