Kontroler zamiast wydawcy
Patricia Deyna, Edyta Sadowska, Alicja Skrzypczak (fot. materiały prasowe RASP, BBP, Marquard Media)
W czasach zmiany modelu rynku prasowego wydawnictwa stawiają na prezesów, którzy od Worda wolą Excela
Nowe pokolenie szefów wydawnictw prasowych to głównie finansiści, specjaliści od nowych mediów lub reklamy. – Dziś prezes wydawnictwa powinien mieć umiejętności analityczne, przewidywania przyszłości mediów i łatwość wdrażania zmian. Jestem inżynierem zwykształcenia i umiejętności wyniesione ze studiów przydają się w mojej obecnej pracy. Potrafię szybko analizować wyniki finansowe, umiem wdrażać zmiany – przekonuje Renata Krzewska, prezes wydawnictwa Murator SA, wcześniej m.in. dyrektor handlowa firmy.
Coraz mniej wśród szefów wydawnictw jest osób, które wyszły z pionów wydawniczych. Nowy prezes Agory SA Bartosz Hojka od 2005 roku odpowiadał za segment radiowy, ostatnio też za aktywność spółki na rynku telewizyjnym. Nowy p.o. prezes Gremi Business Communication Dariusz Bąk to były prezes E-kiosku, spółki zajmującej się dystrybucją prasy cyfrowej zależnej od Gremi Media.
Ten trend zaczął się kilka lat temu – w 2012 roku prezesem Bonnier Business Polska została Patricia Deyna, przez trzy lata kontroler finansowy Bonnier Press International, wcześniej analityk finansowy rynku akcji banków inwestycyjnych w Londynie i Moskwie. W 2012 roku prezesem Ringier Axel Springer Polska została Edyta Sadowska – przez sześć lat dyrektor finansowa w koncernie, wcześniej dyrektor finansowa w Netia SA.
Alicja Skrzypczak, która na stanowisku prezesa Marquard Media Polska zastąpiła w 2013 roku Tomasza Ziębę, była wcześniej szefową reklamy w tym wydawnictwie. – Kryzys w prasie i konieczność pilnowania kosztów skłaniają zarządy do większej dbałości o sprawy finansowe niż o wydawnicze – stwierdza Tomasz Zięba. Dodaje jednak: – Alicja Skrzypczak już wcześniej współpracowała z wydawcą Beatą Milewską w sprawach wydawniczych. Z nowego rozdania jest tez Dariusz Swiąder, prezes Mediów Regionalnych przejętych w ub.r. przez Polskapresse. Wcześniej jako członek zarządu Polskapresse odpowiadał za kontrolę polityki finansowej spółki, księgowość i sprawozdawczość oraz badanie stanu finansowego wszystkich nowych projektów w grupie. Do Grupy Polskapresse przyszedł w kwietniu 2009 roku z firmy doradczej KPMG.
- To znak czasów, ze spojrzenie od strony finansów staje się najważniejsze dla udziałowców. Takie podejście ma swoje zalety, jak łatwość analizowania kosztów finansowych, ale i wady: brak zrozumienia produktów mediowych – mówi prezes wydawnictwa Motor Presse Krzysztof Komar.
Zbigniew Benbenek, przewodniczący rady nadzorczej ZPR SA: – Niestety, często starsze pokolenie wydawców prasowych nie rozumie nowych technologii. Od obecnych prezesów wydawnictw prasowych wymaga się już znajomości nowych mediów. Muszą rekompensować straty ze sprzedaży prasy drukowanej wpływami z Internetu.
Wiesław Podkański, prezes Izby Wydawców Prasy i honorowy prezes Ringier Axel Springer Polska, zauważa: – Jednak nowe zarządy potrzebują wsparcia doświadczonych menedżerów. Dlatego w wielu zachodnich korporacjach prezesi znający się na prasie drukowanej przechodzą do rad nadzorczych. U nas jeszcze tego trendu nie ma.
Tekst był publikowany w "Press" (04/2014)
MW










